بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
۲۰ راز بهره‌وری فوق‌العاده افراد بسیار موفق
شنبه 10 بهمن 1394 ساعت 1:40 | بازدید : 630 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

۲۰ راز بهره‌وری فوق‌العاده افراد بسیار موفق

شاید رازهای انگیزشی که تا به‌حال بیش از 10 بار آن‌ها را مرور کرده‌اید دیگر مانند مرتبه اول نتوانند کارساز باشند. بهتر است با یک چرخش کلی به دنبال رازهای دیگری بود. در زیر ۲۰ راز بهره‌وری افراد بسیار موفق به شما ارائه می‌شود که باعث می‌شود روش خود در داخل خانه؛ کار و زندگی خلاقانه را مجددا ارزیابی کنید.

۱ - مانند بتهوون قهوه بخورید

روز خود را با نوشین قهوه شروع کنید؛ در این جمله راز خاصی نهفته نیست. اما می‌دانید بتهوون چگونه قهوه استفاده می‌کرد؟ او هر روز ۶۰ عدد دانه قهوه را داخل لیوان می‌ریخت و می‌خورد. احتمالا این مقدار کافئین برای بدن کافی است.

۲ - بعضی روزهای خاص را خالی بگذارید

برخی از شرکت‌ها برنامه‌های خاصی دارند؛ به‌عنوان مثال در تقویم هفتگی آن‌ها گفته شده «چهارشنبه‌های بدون جلسه». یعنی این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند روز جهاشنبه جلسه‌ای برگزار کند. به‌این ترتیب کارمندان شرکت می‌توانند یک روز کامل را بدون این‌که مشغول کارهای دیگر شوند یا در جلسات بدون نتیجه و انتها شرکت کنند، به کارها و وظایف خود اختصاص دهند. این روش در زندگی افراد هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مثلا دسترسی به فیسبوک را محدود کنید و یا تماس‌های تلفنی خود را کنترل کنید.

۳ - کارهای خود را اولویت‌بندی کنید

تصور نکنید که همه کارها از اهمیت یکسان برخوردار هستند. بعضی از کارها به اندازه کارهای دیگر مهم نیستند؛ یا ممکن است مدت زمان کمتری برای آن‌‌ها نیاز باشد. سعی کنید تمام کارهای خود را دسته‌بندی و مرتب کنید و ببینید که کدام‌یک از آن‌ها می‌توانند سریع‌تر و مؤثرتر انجام شوند. این کارها را از سر راه خود بردارید تا زمان خالی بیشتری در اختیار داشته باشید و مغزتان به‌قدری قدرت داشته باشد که بتواند تشخیص دهد کدام کار مهم است و روی همان تمرکز کند.

۴ - هر کجا که می‌توانید کار کنید

نویسنده معروف؛ آگاتا کریستی، هیچ‌گاه داستان‌‌های خود را پشت میزش ننوشت. هر جایی‌‌که می‌نشست شروع به نوشتن می‌کرد. ارنست همینگوی ایستاده داستان می‌نوشت. توماس وولف با 198 سانتی‌متر قد؛ از بالای یخچال خانه‌‌اش به‌عنوان میز برای نوشتن استفاده می‌کرد. ریچارد رایت از نیمکت داخل پارک برای نوشتن استفاده می‌کرد حالا فرقی نمی‌کرد که هوا آفتابی باشد یا بارانی.

۵ - زمان خود را قسمت کنید

خیلی از مدیران بزرگ تجاری وقت خود را به بخش‌های پانزده دقیقه‌ای تقسیم می‌کنند. این بدان معنی است که برای پانزده دقیقه روی کارهای خود زمان می‌گذارند یا برنامه جلسات را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که فقط پانزده دقیقه زمان ببرد. این کار باعث می‌شود تا هر ساعت حدود ۴ ساعت به‌نظر بیاید که این بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

۶ - حالت خاص خود را برای فکر کردن پیدا کنید

ترومن کاپوته می‌گوید: «من اگر دراز نمی‌کشیدم نمی‌توانستم فکر کنم. پروست نویسنده فرانسوی هم به همین شکل فکر می‌کرد در حالی‌که استراوینسکی زمان فکر کردن روی سر خود می‌ایستاد.»

۷ - ذهن خود را خالی کنید

شاید به‌نظر ضد بهره‌وری به‌نظر برسد. زمانی‌که چیزهای زیادی برای به‌خاطر آوردن وجود دارد؛ خالی کردن ذهن به‌منزله التماس کردن برای از یاد بردن چیزی است. اما این کار باعث می‌شود تا ذهن کاملا تمیزی داشته باشید و دیگر به کارهای هفته گذشته خود فکر نکنید. بعد از این‌که ذهنتان را پاک کردید بلافاصله به چیزی فکر کنید که باید در اسرع وقت انجام دهید؛ بعد به کارهای امروز برسید. کارهایی که برای روزهای دیگر هفته باید انجام شوند می‌توانند منتظر بمانند.

۸ - وانمود کنید در هواپیما نشسته‌اید

برای رسیدن به آرامش و سکوت، شاید غیرممکن باشد که بتوانید همه افراد را از اتاق خود بیرون کنید؛ اما می‌توانید بعضی چیزها را که باعث پرت شدن حواس می‌شود از اطراف خود دور کنید. وانمود کنید که در هواپیما نشسته‌اید؛ پس دسترسی شما به اینترنت محدود است. نمی‌توانید چیزی از کیف خود بردارید یا این‌که نمی‌توانید دائما پای تلفن باشید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا روی کارهای مهم خود تمرکز کنید و بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای آن‌ها را با اتمام برسانید.

۹ - روش‌های مختلف را تست کنید

ولادیمیر نابوکوف اولین پیش‌نویس‌های خود را روی کارت‌ می‌نوشت. این کار باعث شد تا راحت‌تر و ساده‌تر و تنها با جابه‌جا کردن کارت‌ها، جمله‌بندی‌ها، پاراگراف‌ها و فصل‌ها را دوباره تغییر دهد. این کار هم ساده‌تر به‌نظر می‌رسد و هم این‌که تا حدودی سرگرم‌کننده است. اما کپی کردن آن‌ها در برنامه‌ای مانند مایکروسافت ورد دشوارتر به‌نظر می‌رسد. زمانی‌که نابوکوف از چیدمان خود خوشش می‌آمد: همسرش شروع به تایپ آن‌ها در قالب یک نوشته می‌کرد.

۱۰ - برای هر روز خود یک برنامه و هدف داشته باشید

خود را به لیستی از کارهای اجباری محدود نکنید. هر روز صبح 10 دقیقه زمان بگذارید تا نقشه کاری آن روز را مشخص کنید. این‌کار نه‌تنها باعث می‌شود تا کارهایی که لازم است در آن روز انجام شود را روی کاغذ بیاورید، بلکه قادر خواهید بود تا کارهای خود را اولویت‌بندی و مشخص کنید که کدام‌یک زمان بیشتری می‌برد و در انتها کدام اهداف به‌بار می‌نشیند. اتاق را ترک کنید تا ذهن خود را آرام کنید. به این‌ ترتیب می‌توانید هرآن‌چه را که در ذهن دارید بیرون بریزید.

۱۱ -  از حرکت نایستید

نویسندگان معروف، آنتونی ترولوپ و هنری جیمز به‌مخض این‌که نگارش کتاب در دست خود را به‌ پایان رساندند، شروع به نوشتن کتاب و داستانی جدید می‌کردند. معمولا کار بی‌وقفه اثرات خوبی دارد و سعی کنید که به‌طور مستمر کار کنید تا این‌که بخواهید در کار وقفه بیاندازید.

۱۲ - بدترین و وحشتناک‌ترین کارهای خود را اول از همه انجام دهید

وقتی بدترین و وحشتناک‌ترین کارهای خود را اول از همه انجام دهید یعنی این‌که برای باقی روز زمان کافی در اختیار دارید و هر کاری که دوست دارید می‌توانید انجام دهید. خوبی دیگر که این روش دارد آن است که مرتبا پروژه‌های بد خود را به تعویق نخواهید انداخت؛ چون هر چقدر دیرتر به سراغ آن‌‌ها بروید شروع کار سخت‌تری خواهد بود.

۱۳ - مکانی را مختص کار انتخاب کنید

اگر محل کار شما اداره و شرکت است، بنابراین میز کار مستطیل شکل شما جایی است که هر روز کار خود را انجام می‌دهید. اما اگر در خانه کار می‌کنید حتما مکانی از خانه را ویژه کار انتخاب کنید. لازم نیست که مدارک و اسناد و پرونده‌های کاری را روی میز ناهارخوری پهن کنید. هم‌چنین مطمئنا دوست ندارید که فکر کنید با نشستن و لم‌ دادن روی کاناپه هیچ کاری انجام نداده‌اید. جایی را داشته باشید که بدانید وقتی به آن‌جا می‌روید فقط کار خواهید کرد.

۱۴ - سه تا پنج کار را برای روز خود انتخاب کنید

لیست کارهای روزانه که باید انجام می‌شود ممکن است گاهی بسیار پر و شلوغ شود. به‌عوض تهیه لیستی از کارهایی که تصور می‌کنید باید در طول روز انجام شود؛ سعی کنید فقط سه تا پنج کار را برای روزتان انتخاب کنید. این لیست که هیچ‌گاه تمامی ندارد می‌تواند شامل چند کاری شود که باید در همان روز انجام شود؛ کارهایی که احتمال به تعویق انداختن آن‌‌ها وجود ندارد.

۱۵ - هر روز کار کنید

استفن کنیگ هر روز کار می‌کند و می‌نویسد. او خود را موظف به نوشتن ۲۰۰۰ کلمه در روز کرده است. مارک تواین هم روش جالبی در کار داشت. او هر روز می‌نوشت و در پایان روز آن را با صدای بلند برای اعضای خانواده می‌خواند تا نظر آن‌‌ها را بگیرد.

۱۶ - سعی نکنید که بیش از اندازه کار کنید

شاید کمی گیج شده باشید؛ یک جا گفته می‌شود که هر روز کار کنید و در جای دیگر پیشنهاد می‌شود بیش از اندازه کار نکنید. اما معنی دقیق «بیش از اندازه کار نکنید» یعنی این‌که بیش از توان خود مسئولیت انجام کار قبول نکنید. به هر پروژه کاری و هر درگیری اجتماعی که به شما پیشنهاد می‌شود؛ جواب مثبت ندهید که می‌تواند باعث سردرگمی و کلافه‌گی شما شود.

۱۷ - از قانون دو دقیقه پیروی کنید

قانون دو دقیقه توسط دیوید آلن مطرح شد. اصل این قانون بسیار ساده است. اگر کاری به شما داده شود که می‌تواند در عرض دو دقیقه یا کمتر انجام شود فورا انجامش دهید. به‌تعویق انداختن آن باعث می‌شود تا لیست کارهای شما طولانی‌تر از قبل شود و موجب می‌شود تا وظیفه محوله به‌شکل یک کار کش‌دار به‌نظر برسد.

۱۸ - ساعت طلایی خود را پیدا کنید

ساعت طلایی شما زمانی است که در اوج کار خود قرار دارید. آگاه هستید؛ آماده ایجاد خلاقیت هستید؛ و آماده برای این‌که لیست کارهای روزانه را خط به خط حذف کنید. وقتی ساعت طلایی خود را پیدا کردید با تمام توان از آن مراقبت و محافظت کنید. مطمئن باشید همیشه آزاد هستید تا بهترین کار خود را بدون وقفه انجام دهید.

۱۹ - برنامه خود را زمانبندی کنید

لازم نیست خود را مقید به رعایت زمان کاری ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کنید. داستان‌نویس معروف، آن ریس، برای این‌که دچار حواس‌پرتی نشود روزها می‌خوابید و شب‌ها می‌نوشت. جرزی کازینسکی هشت ساعت در روز می‌خوابید اما نه به‌صورت پیوسته. صبح از خواب برمی‌خاست؛ کار می‌کرد؛ دوباره چهار ساعت خواب بعد از ظهر داشت و عصر مشغول به‌کار می‌شد. (البته به یادداشته باشید که ملاتونین، هورمون خواب، فقط شب‌ها ترشح می‌شود.)

۲۰ - با بدن خود همنوا باشید

وقتی برای ۹۰ دقیقه تا دو ساعت روی یک موضوع تمرکز می‌کنید، بدن و ذهنتان خسنه می‌شود. وقتی برنامه کاری روزانه خود را می‌چینید به این مسئله بسیار دقت کنید. حتما بین کار خود زمانی را به استراحت اختصاص دهید تا بیش از اندازه خسته نشوید.


|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


اگر این ده ویژگی را دارید؛ کارآفرین هستید!
شنبه 10 بهمن 1394 ساعت 1:5 | بازدید : 623 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اگر این ده ویژگی را دارید؛ کارآفرین هستید!

کارآفرینان تافته‎های جدا بافته‎ای هستند که از خیلی جهات منحصر به فرد بوده و از سایرین متمایزند. نوع شخصیت، فرهنگ و ماهیت وجودی آنها با دیگران متفاوت است. آنها قهرمانانی هستند سرشار از عزم و اراده، پر تلاش و جاه طلب. کارآفرینان نوع دیگری به موضوعات نگاه می‎کنند و می‎توانند پیامدهای انجام یک کار را پیش بینی کنند. آنها نیازی به گذراندن دوره‎های آموزش عالی برای رسیدن به موفقیت ندارند. در ادامه به 10 دلیل آشکار که چگونه یک فرد می‎تواند به یک کارآفرین تبدیل شود خواهیم پرداخت.

1. آنها می‎خواهند تفاوت ایجاد کنند

کارآفرینان برای دستیابی به آرزوهای خود چشم انداز و برنامه دارند، حتی اگر کار آنها غیر متعارف باشد. آنها ممکن است به دنبال چیزهایی باشند که در مسیر عادی زندگی به آنها توجهی نمی‎شود. گاهی به آنها برچسب دیوانه زده می‎شود و از طرف ناباوران مورد تمسخر و قضاوت‎های عجیب و غریب واقع می‎شوند. با این اوصاف، آنها همچنان برای تغییر دادن دنیا و رسیدن به اهدافشان مصر هستند.

2. آنها هدف و مسیر مخصوص به خود را دنبال می‎کنند

کارآفرینان هدایت و رهبری را بر عهده دارند، آنها هدف و مسیر مخصوص به خود را دنبال می‎کنند تا به خواسته‎هایشان برسند. اما ساختن این راه و مسیر همیشه هم از روی انتخاب نیست. کمبود چالش‎ها و فرصت‎ها در بازار کار ممکن است کارآفرین را مجبور کند مسیر و حرفه حود را تغییر دهد. معمولا آنها خودشان فرصت‎ها را خلق می‎کنند و از مهارت‎های خود برای پیشبرد آن استفاده می‎کنند.

3. آنها علاقه زیادی به چالش دارند

کارآفرینان از رویارویی با چالش‎ها هراسی ندارند. کار آنها حل مشکلات، نوآوری و تغییر روند بازی است. آنها به محض اينكه فرصتی به دست می‎آورند آن را تبدیل به یک پروژه، شرکت یا هر چیز قابل انجامی‎ می‎کنند. آنها سخت کوشند و تمام انرژی خود را صرف به سرانجام رساندن وظایفی که به دنبال آن هستند می‎کنند. آنها این توانایی را دارند تا چیزهایی را ببینند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند. متاسفانه دیگران خیلی از آنها را نادیده می‎گیرند و این افراد وقتی برای دیگران کار می‎کنند به پیشنهادات آنها اهمیتی داده نمی‎شود. اما یک کارآفرین واقعی آنقدر از هوش و ذکاوت کافی برخوردار است که از این فرصت‎ها و امکانات به نفع کسب و کار خود استفاده می‎کند.

4. آنها به شدت انعطاف‌پذیر هستند

کارآفرینان به شدت انعطاف پذیر هستند و تنها به 5 روز کاری 8 ساعته معمول اکتفا نمی‎کنند. آنها زمانی که برای خودشان کار می‎کنند ساعت‎های طولانی‎تری را به آن کار اختصاص مي‎دهند و این انعطاف پذيري بالا است که آنها را از سایرین متمایز می‎کند. آنها همیشه از برنامه ریزی‎هایی که منجر به کنترل بهتر اوضاع می‎شود استقبال می‎کنند.

5. آنها به دنبال ثبات بیشتر هستند

فرقی نمی‎کند که برای خودشان باشد یا خانواده‎شان، کارآفرینان ایده‎هایی که از ثبات بیشتری برخوردار است را ترجيح می‎دهند. واقعیت این است که شما ممکن است امروز در یک شرکت مشغول به کار باشید و چند روز دیگر اخراج شوید. کارآفرینان ایده‎هایی را می‎پسندند که نتایج آن امنیت مالی آنها را تضمین کند. شما می‎توانید به سختی در یک شرکت کار کنید و مهارت‎های خود را افزایش دهید اما همچنان به ترفیع و پاداش یا شکل دیگری از پیشرفت دست پيدا نکنید. حتی اگر پاداشی هم در کار باشد احتمالا یک پاداش کوچک نقدی خواهد بود که تاثیری در پیشرفت کلی شما ندارد. کارآفرینان می‎دانند وقتی برای کاری زمان می‎گذارند به همان میزان پیشرفت نیز نصیبشان می‎شود.

6. آنها می‎خواهند خودشان شغل ایجاد کنند

یک عامل محرک برای برخی از کارآفرینان این است که بتوانند خودشان روزی اشتغال‎زایی کنند. آنها به این فکر هستند که بعد از بازنشستگی خود اعضای خانواده‎شان از امنیت شغلی برخوردار بوده و نیازی به جستجوی کار نداشته باشند. قابل درک است که ممکن است اعضای یک خانواده مثلا شغل پدر را دوست نداشته باشند. اما آنها از اینکه در موارد بحرانی همچنان یک تکیه گاه داشته باشند سپاسگذار خواهند بود.

7. معمولا آنها دست کم یا نادیده گرفته می‎شوند

خیلی از شرکت‎ها متوجه این موضوع نیستند که این افراد چه موقعیت‎های شگفت انگیزی را می‎توانند برای کسب و کار سازمان به ارمغان بیاورند. مدیران اغلب توانایی‎های بالقوه کارمندان خود را نادیده و دست کم می‎گیرند و بعضی وقتها اصلا خبر ندارند که چنین فرد با استعدادی در مجموعه آنها است.

8. آنها مشتاق تغییر هستند

کارآفرینان معمولا افراد بسیار مشتاقی هستند چرا که آنها برای موضوعات مختلف اهمیت قائل هستند. آنها قبل از انجام یک کار می‎توانند در ذهن خود تفاوت‎ها را ببینند. آنها همچنین قادر به شناسایی عواقب ناشی از انجام نشدن یک کار در شرایط و موقعیت‎های خاص هستند. آنها ممکن است از یک کار نا امید شوند، اما این حس گذرا است و اجازه نمی‎دهند روی تصمیم آنها تاثیر منفی داشته باشد. اشتیاق می‎تواند در سخت کوشی نیز نمایان شود که نتیجه آن تمرکز و مصمم شدن در انجام آن کار است.

9. آنها در بازار کار محدود هستند

کارآفرینان زمانی که برای دیگران کار می‎کنند از بعضی جهات حس محدود شدن دارند. فضای محدود برای پیشرفت، نگرانی از نادیده گرفته شدن، حس کم ارزش بودن و قدرناشناسی از جانب مدیران شرکتی که برای آن کار می‎کنند، همه باعث می‎شود تا آنها بیشتر مایل باشند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنند. خیلی از کارآفرینان کار فعلی خود را ترک می‎کنند تا سرنوشت و موفقیت خود را از نو رقم بزنند.

10. آنها می‎دانند که می‎توانند تغییر ایجاد کنند

کارآفرینان به قدرت خود در ایجاد تغییر واقف هستند. آنها اعتماد به نفس بالایی نسبت به توانایی‎های خود دارند. اگرچه بعضی اوقات دیگران نمی‎توانند این قدرت و توانایی را درک کنند. کارآفرینان می‎توانند به وضوح چشم اندازهای پیش روی خود را مشاهده کنند. همین توانایی این انگیزه را در آنها ایجاد می‎کند که به راه خود ادامه دهند.

 

تبدیل شدن به یک کارآفرین به طرز تفکر افراد بستگی دارد و معمولا در ذات آنها حک شده است. مهم نیست که یک کارآفرین در حال حاضر تمام صفات مورد نظر را در خود داشته باشد، در برخی موارد در طول زندگی این مشخصات درون آنها شکل می‎گیرد. مثل یک گل که روزی شکوفه می‎دهد یا یک عقاب در حال اوج گرفتن، سرنوشت یک کارآفرین نیز به رشد و تعالی ختم می‎شود. این افراد برای رشد یا موفقیت نیازی به گذراندن دوره‎های آموزش عالی ندارند. تنها به کمی‎ زمان نیاز است تا نبوغ آنها شکوفا شود. مارک زاکربرگ و بلیک مایکاسکی دو نمونه از کارآفرینان موفقی هستند که دوره‎های آموزش دانشگاهی خود را تکمیل نکردند اما با این وجود به مدارج بسیار بالایی از موفقیت دست پیدا کرده‎اند.


|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


اگر می‌خواهید کسب‌وکار نوپای خود را نابود کنید، این 6 کار را انجام دهید
شنبه 9 بهمن 1394 ساعت 23:59 | بازدید : 679 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

گاهی اوقات برای یاد گرفتن برخی چیزها باید راه‌های انجام ندادن آنها را یاد بگیریم. باید ببینم برای موفق شدن و رسیدن به اهدافمان باید در چه راه‌هایی قدم نگذاریم. یعنی برعکس فکر کنیم. در این مقاله قصد داریم شش روشی را که می‌‌‌‌‌‌توانند در نهایت منجر به نابودی یک کسب‌و‌کار نوپا شوند، برای شما عنوان کنیم. امیدواریم با انجام دقیقاً عکس این کارها، به آموزه‌های مفید و ارزشمند آن‌ها پی ببرید و در جهت اجرا و راه‌اندازی کسب‌و‌کار نوپای خود استفاده نمایید.

1- زود پول قرص کنید

به عنوان یک کارآفرین، آن چیزی که به طور حتم می‌خواهید داشته باشید، پرداخت‌های ساختاریافته است تا به طور منظم در برابر گردش نقدینگی که اساساً غیرقابل پیش بینی و غیرقابل اعتماد است، صورت بگیرد. به هر حال، وقتی بانکی به شما وام می‌دهد، حتماً این وام را بگیرید. اگر بانکداری تمایل دارد به شما وام بدهد، باید فرض را بر این بگذارید که توانایی بازپرداخت آن را دارید. تا جایی که می‌توانید پول قرض کنید و این کار را حتماً در ابتدای شروع کار خود انجام دهید.

2- هرچه سریع تر تا جایی که می‌توانید آدم استخدام کنید

 مهم اینجا است که نرخ سربار بسیار بالایی داشته باشید، به این ترتیب مجبورید بیشتر تولید کنید و بیشتر بفروشید. شما می‌خواهید افراد زیادی را استخدام کنید در حالی که مدل کسب‌وکار شما هنوز به درستی مشخص نیست و این یعنی با وجود فروش‌های متغیر مجبورید حقوق‌های ثابت بپردازید.

3- روی طرح تجاری تمرکز کنید

در سال‌های اولیه شروع کسب‌وکار چیزی که واقعاً دلتان می‌خواهد این است که جهانی فکر کنید. انرژی خود را صرف ایجاد یک طرح تجاری پویا به سبک MBA نمایید؛ درآمد و مشتری هم می‌توانند منتظر بمانند. شما به یک طرح حمله کامل و جامع نیاز دارید تا در بهترین رقابت‌های کسب‌وکار حرف اول را بزند. کسب‌وکار یعنی برنامه‌ریزی نه اجرا. با این فرضیه پیش بروید که یک طرح خوب می‌تواند خود به خود به فروش بیشتر منجر شود. نکته قابل توجه این است که یک وب سایت خوش آب و رنگ و یک محل کار شیک و درست حسابی داشته باشید.

4- یک تیم مدیریتی در محل داشته باشید

وقتی کسب‌وکارتان را آغاز می­‌کنید، داشتن یک تیم کامل مدیریتی از اوجب واجبات به شمار می‌آید. با داشتن یک تیم کامل مدیریتی، کسب‌وکارتان شکل ساختاری به خود می‌گیرد و از همه مهمتر می‌توانید صفحه تاثیرگذار "مدیران اجرایی" را در وب سایت خود داشته باشید. مزیت دیگر داشتن مدیران اجرایی رده C در شروع یک کسب و کار، این است که آن‌ها بسیار گران‌اند، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که هزینه‌های سربار شما بسیار بالا خواهد بود.

5- روی قوه درک و دریافت تمرکز کنید

برای سیستم حسابداری، فناوری مدیریت منابع انسانی، مبلمان اداری و جدول بیمه خود حسابی خرج کنید و مایه بگذارید. چیزی که می‌خواهید به دام بیاندازید، موفقیت است نه چیزهای عینی و ملموس مثل مشتری، درآمد و سود. به شرکت‌های دیگر مثل اپل و گوگل نگاه کنید و خودتان را با آنها مقایسه کنید. از آنها به عنوان معیار استفاده کنید. باید برای پول درآوردن پول خرج کنید، تا جایی که می‌توانید پول خرج کنید. مشتری و درآمد می‌توانند منتظر بمانند، شما تنها یک فرصت دارید تا نظر دیگران را به خودتان جلب کنید.

6- زمان زیادی را صرف جستجوی سرمایه‌گذاری پرمخاطره و سرمایه گذاری خصوصی نمایید

حدود یک درصد معاملات ارزیابی شده از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری VC، یعنی همان شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره انجام می‌دهند انجام می‌شود، یک ریسک خوب در مقابل نرخ بازگشت سرمایه برای شما. نگران کیفیت و خدماتی که عرضه می‌کنید، نباشید. از آنجایی‌که بازار کارآمد است و مشتریان مایلند انتخاب‌های هوشمند انجام دهند، پس هنگامی که شرکت‌تان در حال رشد است، دیگر لازم نیست نگران کیفیت محصولات یا خدمات‌رسانی خود باشید. مشتریان باید افتخار کنند که شما محصولات و خدمات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌­دهید. بهتر است زمان شما صرف طراحی و فکر کردن و داشتن جلسات زیاد با کارمندان بگذرد. ترجیحاً، سرمایه‌گذاری پرمخاطره را با محصولات و خدمات ضعیف پیوند دهید و فرض را بر این بگذارید که سرمایه زیاد و محصول بد، روند رسیدن به نتایج را برای شما سرعت می‌بخشند.

امیدواریم، این‌ها بدترین توصیه‌هایی باشند که تا به حال هنگام  شروع کسب‌و‌کارتان از کسی شنیده‌اید.


|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


مزاحم کسب‌وکار پس از تحریم‌ها
جمعه 9 بهمن 1394 ساعت 23:51 | بازدید : 620 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

مزاحم کسب‌وکار پس از تحریم‌ها

مزاحم کسب‌وکار پس از تحریم‌ها
 

در نقشه جدید فساد در جهان که همزمان با این گزارش به‌روزرسانی شده ایران توانسته با حفظ نمره قبلی خود جایگاهش را ۶ پله بهبود بخشد. این درحالی است که اکثر کشورها تنزل نمره داشته‌اند.

مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها را می‌توان یکی از عمده‌ترین مشکلات تشکل‌های اقتصادی در ارزیابی‌شان از محیط کسب‌وکار در تابستان ۹۴ دانست. به گفته فعالان اقتصادی، تامین منابع مالی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تشکل‌های اقتصادی محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر این مولفه توانسته سرلیست مشکلات تشکل‌های اقتصادی قرار گیرد.

ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی نیز همانند فصل بهار امسال، دومین مانع بنگاه‌های اقتصادی ارزیابی شده است. براساس گزارش کسب‌وکار مرکز پژوهش‌های مجلس، وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی سومین مولفه نامساعد در محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود. نکته قابل توجه در این گزارش حذف اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور از سرلیست مولفه‌های مزاحم کسب‌وکار در تابستان امسال نسبت به فصل بهار است. براساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس، برآیند ارزیابی ۲۷۱ تشکل اقتصادی در سراسر کشور از ۲۱ مولفه ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان سال جاری، نمره ۵.۸۱ از ۱۰ (۱۰ بدترین ارزیابی) بوده است که اندکی مناسب‌تر از ارزیابی بهار امسال است. ارزیابی در فصل بهار برابر با ۸۷/ ۵ از ۱۰ بوده است. از سوی دیگر، گزارش تابستان از کاهش تشکل‌های مورد ارزیابی نیز حکایت دارد به‌ طوری‌که براساس این گزارش در فصل بهار ۲۸۱ تشکل اقتصادی ارزیابی شده بودند؛

این در حالی است که در تابستان این تعداد به ۲۷۱ تشکل رسیده است. در این گزارش به ترتیب سه مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» نامناسب‌تر از بقیه مولفه‌ها ارزیابی شده‌اند و مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل» و «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» نسبت به سایر مولفه‌ها در تابستان ۱۳۹۴ مساعدتر ارزیابی شده‌اند.

وضعیت استان‌ها در کسب‌وکار

تشکل‌های اقتصادی استان‌های البرز، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و کرمانشاه به ترتیب با میانگین ارزیابی ۹۱/ ۷، ۳۵/ ۷، ۱۶/ ۷ و ۰۷/ ۷ مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی استان‌‌های اردبیل، سیستان‌وبلوچستان، یزد، قزوین به‌ترتیب با میانگین ارزیابی ۴۸/ ۴، ۳۵/ ۵، ۴۱/ ۵ و ۴۷/ ۵ مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به تشکل‌های سایر استان‌ها از وضعیت مولفه‌های محیط کسب‌وکار در تابستان ۱۳۹۴ ارائه کرده‌اند.

مولفه‌های محیط کسب‌وکار

 مولفه‌های محیط کسب‌وکار، عواملی هستند که به‌طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه‌ها در جامعه مورد مطالعه اثر می‌گذارند، اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها هستند. محیط کسب‌وکار عمدتا در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط بررسی و مطالعه می‌شود، زیرا بنگاه‌های بزرگ تا حدودی می‌توانند با صرف هزینه‌هایی مانند تبلیغات برای تغییر فرهنگ مصرفی و رایزنی در محافل سیاستگذاری، عوامل خارجی موثر بر اداره و عملکرد بنگاه‌های خود را مهار کنند، ‌اما بنگاه‌های کوچک و متوسط چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل بهبود محیط کسب‌وکار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اهمیت زیادی دارد. در تابستان ۱۳۹۴ نیز مانند فصل‌های قبل «دریافت تسهیلات از بانک‌ها» همچنان به‌عنوان نامساعدترین مولفه محیط کسب‌وکار ایران ارزیابی شده است. پس از آن «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» نیز همانند فصل گذشته به‌عنوان دومین مانع اداره بنگاه‌ها ارزیابی شده است. «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» به‌عنوان سومین مولفه نامساعد محیط کسب‌وکار و «بی‌تعهدی شرکت‌ها و موسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران» به‌عنوان چهارمین مولفه نامساعد محیط کسب‌وکار از نظر تشکل‌های اقتصادی مطرح شده‌اند.

 مولفه‌هایی که در پایش تابستان ۱۳۹۴، به نسبت مساعدتر از سایر مولفه‌ها ارزیابی شده‌اند نیز به‌ترتیب عبارتند از: «ضعف زیرساخت‌های تامین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل»، «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» و «تعرفه پایین کالاهای وارداتی و رقابت غیرمنصفانه محصولات رقیب خارجی در بازار». از سوی دیگر، مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» از رقم ۹۴/ ۷ در تابستان سال ۱۳۹۱ به رقم ۶۶/ ۷ در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور اندکی مساعدتر شده است (به‌رغم آنکه اولین مشکل آنها است). اما در تابستان سال‌جاری به رقم ۷۰/ ۷ افزایش یافته است. مولفه «بی‌تعهدی شرکت‌ها و موسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران» نیز از رقم ۶۱/ ۶ در تابستان سال ۱۳۹۱ به رقم ۴۲/ ۶در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور اندکی مساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رقم ۵۸/ ۶برگشته و به نسبت تابستان ۱۳۹۳ نامساعدتر شده است.

 همچنین مولفه «تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی و تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه» از رتبه ۱۹ (رقم ۰۷/ ۵) در تابستان سال ۱۳۹۱ به رتبه ۲۰ (رقم ۶۲/ ۴) در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رتبه ۱۷ (رقم ۲۳/ ۵) برگشته است که نشان می‌دهد شرایط این مولفه بدتر از قبل شده است که چرایی این مساله نیاز به توجه بیشتری دارد. مولفه «تعرفه پایین کالاهای وارداتی و رقابت غیرمنصفانه محصولات رقیب خارجی در بازار» نیز از رتبه ۱۷ (رقم ۳۱/ ۵) در تابستان سال ۱۳۹۱ به رتبه ۱۹ (رقم ۶۸/ ۴) در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رتبه ۱۸ (رقم ۱۰/ ۵) برگشته است که با همسویی آن با تغییرات مولفه «تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی و تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه» را نشان می‌دهد.

 از طرف دیگر مولفه «عرضه کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی» از رتبه ۱۶ (رقم ۴۸/ ۵) در تابستان سال ۱۳۹۱ به رتبه ۱۵ (رقم ۲۰/ ۵) در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رتبه ۱۲ (رقم ۷۳/ ۵) برگشته است که از تابستان ۱۳۹۱ نیز بدتر شده است که باز هم همسویی آن با تغییرات چهار مولفه قبلی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، با افزایش تعرفه کالاهای وارداتی انتظار می‌رود که «عرضه کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی» بیشتر شود. بنابراین به نظر می‌رسد که افزایش تعرفه مشکلی را حل نمی‌کند به‌خصوص در شرایطی که راه قاچاق باز است و باید به چرایی «تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی و تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه» پرداخت. همچنین مولفه «برگشت چک‌های مشتریان و همکاران» نیز از رقم ۷۰/ ۵ در تابستان سال ۱۳۹۱ به رقم ۳۸/ ۵ در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد در سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رقم ۹۴/ ۵ برگشته است که از تابستان ۱۳۹۱ نیز بدتر شده است که باز هم همسویی آن با تغییرات پنج مولفه قبلی و احتمالا رابطه آنها با هم را نشان می‌دهد.

 از سوی دیگر مولفه «موانع تعرفه‌ای صادرات محصولات و واردات مواد اولیه» نیز از رقم ۷۵/ ۵ در تابستان سال ۱۳۹۱ به رقم ۰۲/ ۵ در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد در سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رقم ۳۰/ ۵ برگشته است که باز هم همسویی آن با تغییرات ۶ مولفه قبلی و احتمالا رابطه آنها با هم را نشان می‌دهد. براساس این گزارش ۸ مولفه الگوی تغییرات یکسانی داشته‌اند یعنی ابتدا در تابستان ۱۳۹۳ نسبت به تابستان ۱۳۹۱ شرایط مولفه به نسبت بهبود یافته اما در تابستان سال ۱۳۹۴ نسبت به تابستان ۱۳۹۳ شرایط مولفه نامساعدتر شده است که همین امر سبب شده که میانگین کل مولفه‌ها نیز همین الگو را داشته باشد. در مدت زمان مورد بررسی مولفه «تولید کالاهای غیراستاندارد، تقلبی و عرضه نسبتا بدون محدودیت آن به بازار» از رتبه ۱۵ (رقم ۴۸/ ۵) در تابستان سال ۱۳۹۱ به رتبه ۱۲ (رقم ۶۰/ ۵) در تابستان ۱۳۹۳ رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مولفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور به نسبت نامساعدتر شده است، اما در تابستان سال جاری به رتبه ۹ (رقم ۸۹/ ۵) رسیده که از تابستان ۱۳۹۱ نیز بدتر شده است.

بهبود همراه با نوسان در بخش کشاورزی

اما ارزیابی تشکل‌های بخش کشاورزی نیز طی دوره بهار ۱۳۹۰ تا تابستان ۱۳۹۴ نشان از بهبود همراه با نوسان دارد. این در حالی است که روند میانگین ارزیابی تشکل‌های بخش صنعت و معدن و بخش خدمات تقریبا در حول خطی ثابت در حال نوسان است. از سوی دیگر مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» در همه بخش‌های اقتصادی در تابستان ۱۳۹۴ رتبه اول را دارد، اما عدد شاخص در بخش کشاورزی نامساعدتر از سایر بخش‌ها ارزیابی شده که دسترسی محدودتر بخش کشاورزی به منابع مالی را نشان داده و شایان توجه سیاست‌گذاران است. همچنین مولفه «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» رتبه دوم را در میان مولفه‌های محیط کسب‌و‌کار در بخش‌های کشاورزی و صنعت و معدن دارد که نشان می‌دهد بخش خدمات دسترسی بیشتری به تامین سرمایه از بازار غیررسمی دارد. این گزارش بیانگر آن است که مولفه «قیمت‌گذاری غیرمنطقی محصولات تولیدی توسط دولت و نهادهای حکومتی» رتبه سومین مولفه نامساعد را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این مولفه در بخش‌های صنعت و معدن و خدمات به ترتیب رتبه چهاردهم و سیزدهم را دارد. مولفه «نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی» نیز رتبه نهمین مولفه نامساعد را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این مولفه در بخش‌های صنعت و معدن و خدمات به ترتیب رتبه‌های پنجم و ششم را دارد. این امر از طرفی نشان می‌دهد که این مولفه در بخش کشاورزی به نسبت کمتر نامساعد است، اما از طرف دیگر می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که کارگران در بخش کشاورزی از پوشش بیمه‌ای مناسبی برخوردار نیستند.

اما مولفه «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به‌دست مصرف‌کننده» رتبه هفتمین مولفه نامساعد را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است. این درحالی است که این مولفه در بخش‌های صنعت و معدن و خدمات به ترتیب رتبه نوزدهم و بیستم را دارد. در مجموع اگرچه در شرایط فعلی، اولین مشکل همه بخش‌ها مربوط به تامین مالی است، اما در مولفه‌های بعدی، اهمیت موانع محیط کسب‌و‌کار بخش‌ها از یکدیگر متفاوت می‌شود که لزوم توجه به مشکلات کسب‌و‌کار هر بخش توسط نهاهای متولی آن بخش را آشکارتر می‌سازد. محیط اقتصاد کلان بی‌ثبات به‌عنوان دومین منابع محیط کسب‌و‌کار کشور در میانگین کل ارزیابی شده و سومین مانع در محیط اقتصادی تابستان ۱۳۹۴ است که یکی از واقعیت‌های مهمی است که گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب‌و‌کار نیز آن را نشان می‌دهند. کسب‌و‌کارها به ثبات و امنیت و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری آینده در اقتصاد نیاز دارند. «بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه» یکی از عوامل نشان‌دهنده بی‌ثباتی در محیط اقتصاد کلان است.

 ساختار تولید به‌عنوان جزء دیگر محیط کسب‌و‌کار از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مولفه «تولید کالاهای غیراستاندارد، تقلبی و عرضه نسبتا بدون محدودیت آن به بازار» را به عنوان عامل محیطی ساختار تولید در بخش صنعت‌و‌معدن و «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به‌دست مصرف‌کننده کشاورزی» به‌عنوان عامل محیطی ساختار تولید در بخش کشاورزی در نظر بگیریم می‌توان ارزیابی هر چند غیردقیق از ساختار تولید به‌دست آورد. عوامل بسیار دیگری نیز وجود دارند که از ویژگی‌های ساختار تولید در بخش کشاورزی و صنعت هستند که در اینجا قابل ‌ارزیابی نیستند، مانند سطح مقیاس تولید در بخش کشاورزی یا وابستگی صنایع به واردات مواد اولیه. ارزیابی تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور از ساختار تولید از بهار ۱۳۹۰ تا بهار ۱۳۹۴ روند نسبتا ثابتی را حول خط (۴۰/ ۵ از ۱۰) نشان می‌دهد محیط سیاسی یکی از اجزای مهم محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود. وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی را می‌توان به‌عنوان شاخصی برای این جزء از محیط کسب‌وکار تلقی کرد. نمودار محیط فرهنگی به‌عنوان جزء مهم دیگر محیط کسب‌وکار تلقی می‌شود. «زیاد بودن تعطیلات رسمی»، «تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی» و «تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه و عرضه کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی» از زمره مولفه‌هایی هستند که از فرهنگ و ارزش‌های جامعه ریشه گرفته یا با آن در ارتباط تنگاتنگ هستند.از سوی دیگر محیط فناوری و نوآوری نیز اجزای مهم محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود. «زیرساخت‌های تامین برق» را می‌توان نماگری هرچند ضعیف از جزء محیط فناوری دانست. در بیست دوره پایش محیط کسب‌وکار، «ضعف زیرساخت‌های تامین برق» بهتر از همه ارزیابی شده است و ارزیابی کمتر از ۵ داشته و روند تقریبا ثابتی را نشان می‌دهند. در مجموع محیط نهادی از نظر تشکل‌های اقتصادی مورد بررسی در بیست دوره پایش محیط کسب‌وکار، بهتر از محیط اقتصادی ارزیابی شده است. بهبود (کاهش) ارزیابی محیط اقتصادی بیشتر ناشی از بهبود نسبی (کاهش) در ارزیابی محیط اقتصاد کلان (کاهش مشکل بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه) است، اما این بهبود در ارزیابی محیط اقتصاد کلان سبب بهبود در سایر مولفه‌ها نشده و حتی در برخی مولفه‌ها محیط نامساعدتر شده است. این امر می‌تواند ناشی از روابط بین مولفه‌ها باشد. به نظر می‌رسد زمانی که درآمدهای نفتی دولت کاهش می‌یابد (ناشی از تحریم‌ها یا کاهش قیمت نفت)، بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه به دلایل مختلف از جمله: کاهش تقاضا برای مواد اولیه از کاهش سطح مخارج عمرانی، کاهش تقاضا برای مواد اولیه ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل رکود، کاهش تقاضا برای مواد اولیه ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل عدم دسترسی به تسهیلات بانکی وکاهش قیمت مواد اولیه ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت است. بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت کار خاصی در جهت بهبود محیط کسب‌وکار انجام نداده و در کنش با ساختار اقتصادی به نوعی انفعالی عمل کرده است که نتیجه آن، کاهش «مشکل بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه» و افزایش «تولید کالاهای غیراستاندارد، تقلبی و عرضه نسبتا بدون محدودیت آن به بازار» و نامساعدتر شدن سایر عوامل محیط نهادی بوده است.

مقایسه مولفه ها

 


|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


چگونه یک متن جذاب تجاری بنویسم، تیتر جذاب تجاری
شنبه 20 آذر 1394 ساعت 21:48 | بازدید : 689 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چگونه یک متن جذاب تجاری بنویسم، تیتر جذاب تجاری


1-طوری بنویسید كه گویی با یکی از دوستانتان صحبت می کنید:

مردم اغلب از کسانی خرید می کنند که دوستشان دارند... به آنها نشان دهید که شما کسی
هستید که از طریق نوشته هایتان با آنها دوستید.

2-برترین امتياز محصولتان را سر زبانها بيندازيد:

تبلیغات گاهی نمی توانند به طور موثر بر روی بیننده یا خواننده تاثیر بگذارند ولی
وقتی عنوانی مناسب برای محصولتان قرار دهید (با توجه به امتيازي که در آن است)
تاثیر خوب آن دو چندان خواهد بود.

3-قبل از شروع به نوشتن تعیین هدف کنید:

هدف اصلی تان از نوشتن عنوان و حتی نامه نگاری در جهت فروش محصولتان چیست؟ آیا از
آنها انتظار دارید با شما تماس بگیرند؟ آیا به آنها می گویید که می توانند تستی
آزاد از محصولتان بکنند؟ با در نظر گرفتن اینکه قبل از شروع به نوشتن ، شما از
مشتریان تان چه چیزی می خواهید، درجهت گیری به سوی هدفتان مطمئن تر پیش خواهید رفت.


4-جملات و پارگرافهای کوتاه بنویسید:

راهی مناسب در نوشتن جملات، کوتاهی و مفیدی شان است. شما باید سعی کنید با جملاتی
کوتاه و مفید مطلب مورد نظرتان را به خواننده انتقال دهید.

5-در پایان نوشته تان جمله ای تاثیر گذار بکار ببرید:

خواه نوشته های تبلیغات اینترنتی را تنظیم کنید، خواه غیر اینترنتی جمله پایانی
مطالب باید جمله ای کلیدی باشد. انتظار شما در پایان خواندن تبلیغاتتان از مشتری
چیست؟
در پایان می توانید اینطور بنویسید: همین حالا با ما تماس بگیرید یا به سایت ما سری
بزنید.


6-مردم دوست دارند در مورد محصولات مورد علاقه شان مطالبی بخوانند. نوشتن داستان
واقعی از مراحل تولید محصول مورد نظرتان، برای خوانندگان، بعنوان برانگیزاننده ای
موثر و معتبر خواهند بود و نيز آنها از خواندن چنين مطالبي لذت خواهند برد.

7-خرید محصولتان را توسط مشتری و در نظر او خوشایند کنید :

مشتری از خرید محصول شما انتظار چه چیزی را دارد؟ آنها واقعا چه چیزهایی می خواهند؟
آیا می توانند دستیابی به انتظاراتشان را در ذهنشان مجسم کنند؟ با کمک به مشتری
هایتان در تجسم سازی اینکه آنها بعد از خرید محصولتان فردی شاد و راضی خواهند بود،
فروش خود را افزایش دهید.

8- با جملات یا سوالاتتان آنها را جذب کنید:

از آنها پرسشهایی کنید که باعث فکر کردن بیشترشان شده و نیز از سوالاتتان خوششان
بیاید. آیا می خواهید درجه شغلی تان را افزایش دهید؟ آیا مایل هستید که بر روی
آینده مالی خود سرمایه گذاری کنید؟ آیا واقعا می توانید از خیر این سوال من بگذرید؟


9-تبلیغات محصولتان را با توجه به دیدگاه و نظر مشتریان بنویسید:

خود را جای مشتریان خود بگذارید و بعد به طراحی مطالب تبلیغات خود بپردازید و به
این ترتیب متوجه شوید که مشتریان با خواندن مطالب شما چه احساسی خواهند داشت.

 


تیتر جذاب تجاری



شما فقط به چند ثانيه براي جلب توجه مشتري نياز داريد ، شناخت علايق آنها موجب
تداوم خواندن آنها به آنچه در روي سايت شما يا کاتالوگ و بروشور شما است مي‌گردد.
عنوان، اولين چيزي است كه مشتري مي‌خواند. چهار نفر از پنج نفر براي آگاهي بيشتر از
محصولات و خدمات شما براساس عنوان شما به خواندن ادامه مي‌دهند.

روي اسم شركت تاكيد جدي نداشته باشيد بسياري از شغل‌هاي جزيي و يا تعداد بسياري از
شغل‌هايي كه جزيي نيستند اسامي خودماني ندارند.
تا زماني كه اسم شما در ميان 10 نوع شناخته شده مانند
craftsman، Waterford،
RollsRoya، Discaverychannel- WD-40يا crayola قرار دارد، بسياري از افراد تصادفاً
اسم شركت شما را به هيچ چيز ديگري ربط نمي‌دهند.
تا زماني كه اسم كارخانه (شركت) شما كار شما را شرح مي‌دهد نمي‌تواند توجه مشتري را
جلب كند، پس آن را به گوشه‌اي انتقال دهيد و فضا را براي عنوان سازنده‌تري آماده
سازيد.
با صرف نظر از خوش‌آمدگويي در بسياري از وب‌سايت‌ها، اولين خطي كه مي‌خوانيد "به
سايت ما خوش آمديد است" ، اين دليلي است براي اينكه شما اين جملات را تبليغات مكتوب
نمي‌بينيد.
خوش‌آمدگويي در مطالب مربوط به بازار و خريد و فروش وقف‌تلف‌كني است ،آنها به
مشتريان احتمالي شما براي درك بيشتر از كار شما كمي كمك مي‌كند.
توضيحات مبهم و جملات نامعلوم مانند «هدف ما اين است كه شما را با استفاده از
اطلاعاتتان و استطاعت مالي براي رسيدن به بالاترين حد عامل بالقوه شما به موفقيت
برسانيم» را حذف كنيد.

سرمقاله‌اي بنويسيد كه توجه مشتريان شما را جلب وب‌سايت شما كند. مانند نگاه كردن
به تبليغات مجلات. آنها اين صفحه را سريع و با دقت نگاه مي‌كنند كه آيا محصولات و
خدمات شما آن چيزي هست كه آنها مي‌خواهند يا نه، چنانچه بتوانيد درون وب‌سايت‌ها يا
بروشورهاي تجاري علاقه آنها را شكار كنيد آنها به خواندن ادامه مي‌دهند.
بهترين راه براي انجام اين كار دادن يك نظريه واضح و روشن درباره مشكلاتي است كه
محصولات و خدمات شما مي‌تواند آنها را حل كند يا سودي كه مقدر مي‌كنيد. ا

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


10توصیه برای آفرینش ایده‌های نو
جمعه 20 آذر 1394 ساعت 21:44 | بازدید : 645 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

10توصیه برای آفرینش ایده‌های نو        

10 توصیه برای آفرینش ایده‌های نو
 
           
 

                        آیا بخش، شرکت یا سازمان شما می‌تواند از اندیشه‌ها و ایده‌های نو سود ببرد؟ آیا شما هم از کمبود خلاقیت و ابتکار در اطرافتان رنج می‌برید؟

آیا مشکلاتی وجود دارند که تاکنون نتوانسته‌اید با استفاده از روش‌های کلاسیک حل شان کنید و برای حل آنها به ایده‌های خلاقانه نیاز داشته اید؟ در اینجا ۱۰ توصیه برای افزایش و پرورش ایده‌های نو و خلاقانه‌ای که شما و تیم تان تولید می‌کنید، ذکر شده است.

۱- جلسات هم اندیشی و ایده پردازی ترتیب دهید
یکی از راه‌هایی که شکل گیری و آفرینش ایده‌های نو و بدیع را در هر گروهی تضمین می‌کند جمع کردن اعضای گروه دور هم و نظرخواهی از آنهاست. قبل از برگزاری چنین جلساتی باید موضوعات و پرسش‌هایی را در اختیار مدعوین در جلسه قرار داد تا شرکت‌کنندگان در جلسه با ذهنی آماده حضور پیدا کنند. همیشه به یاد داشته باشید که بعضی‌ها برای ایده پردازی به زمان نیاز دارند. پس این زمان را قبل از برگزاری جلسات هم اندیشی و در قالب اعلام دستور جلسه، به آنها بدهید.

۲-به سراغ رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی معتبر بروید
همیشه در جست‌وجوی اطلاعاتی راجع به اندیشمندان و ایده‌پردازان صاحب نام و مشهور در زمینه کاری تان بروید و آثار جدید، نوآورانه و جسورانه آنها را مطالعه کنید چرا که آنها منابع ارزشمند و موثق حاوی اطلاعات مورد نیاز شما هستند. امروزه بسیاری از متفکران و مشاهیر دنیای مدیریت دارای وبلاگ‌های غنی و به روزی هستند که در کنار مجلات و نشریات آنلاین دیگر، ناب‌ترین و بهترین ایده‌های نو و مبتکرانه را در اختیارتان قرار می‌دهند.

۳-از همه بخواهید به شما ایده بدهند
شاید اینکه از دیگران بخواهید به شما ایده بدهند یک توصیه خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما تاثیر این کار شگفت‌انگیز خواهد بود. متاسفانه بسیاری از مدیران نه به دنبال ایده‌های نو می‌روند و نه آن را تشویق می‌کنند. پس بهتر است در هر فرصتی از اعضای تیم‌تان بخواهید به شما ایده بدهند چه در دیدارهای رو در رو و چه در جلسات کاری یا حتی از طریق ایمیل. مطمئن باشید که اگر برای اعضای تیم ثابت شود که شما به‌طور جدی به دنبال ایده‌های نو و ناب هستید آنها ایده‌های بسیاری را در اختیارتان قرار خواهند داد.

۴-پرسش‌های درستی را مطرح کنید
بهترین نوع سوال برای آفریدن ایده‌های نو، سوالات تشریحی و چالش برانگیز است. سعی کنید از مطرح کردن سوالاتی که در آنها پیشنهاد خاصی مطرح شده است پرهیز کنید چرا که این نوع سوالات بیشتر یک نوع نظرسنجی هستند تا سوال. مثلا می‌توانید بپرسید: «با توجه به اهدافی که ما برای آینده طراحی کرده‌ایم شما چه ایده‌های عملی و جدیدی برای بهبود سیستم‌ها و فرآیندهای کاری مان دارید؟» با طرح این نوع سوالات خواهید توانست هم پرسش شوندگان را به تفکر وادار سازید و هم از پاسخ‌های متنوع و جالب آنها بهره‌مند شد.

۵-محیطی را به وجود بیاورید که ایده‌آفرینی را تشویق کند
هنگامی که مدیران ایده‌های نو را با آغوش باز می‌پذیرند و به استقبال تفکرات غیرمرسوم و جسورانه می‌روند در واقع برای آفرینش ایده‌های نو بسترسازی می‌کنند حال آنکه اگر برخورد سردی با ایده‌های نو داشته باشند در واقع این پیام را به کارکنان می‌دهند که در این سازمان ایده‌های نو جایگاهی ندارند. بنابراین واکنش‌هایی کنترل شده و حاوی پیام‌های مثبت نسبت به هر ایده جدیدی، حتی اگر احمقانه و غیرعملی هم به نظر برسد، نشان دهید چرا که شاید در آینده همان کسی که امروز یک ایده احمقانه را به شما پیشنهاد کرده است بهترین ایده‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

۶- بهترین‌ها را رصد کنید
اگر به دنبال ایده‌های نو در زمینه‌ای خاص هستید سعی کنید به‌طور دائم به سراغ شرکت‌ها و موسساتی بروید که در آن زمینه خاص جزو بهترین‌ها و در رده اول هستند. در این بین هم به رقبا و شرکت‌های همکارتان توجه داشته باشید و هم به شرکت‌هایی در خارج از صنف و صنعت تان. شناخت همه جانبه رقبا و آگاهی از وضعیت صنعت و حوزه کاری تان می‌تواند تصویر واضح‌تری از خود و دیگران در اختیارتان قرار دهد.

۷- به موقعیت کنونی تان از دریچه‌های متفاوت و متنوعی بنگرید
ایده‌های نو معمولا از دریچه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی تراوش می‌شوند. پس برای اینکه ایده‌های متفاوتی را در مورد موضوعی پیدا کنید بکوشید به قضایا از دریچه متفاوتی نسبت به قبل بنگرید و به اصطلاح «جور دیگر ببینید» و از تک بعدی نگریستن به مسائل خودداری کنید.

۸- از یک نقشه ذهنی استفاده کنید
یک نقشه ذهنی ابزاری است که به افکار و ایده پردازی‌های شما یک نوع سمت و سو و چارچوب می‌دهد و شما را از پراکنده‌گویی و اتلاف انرژی ذهنی دور می‌سازد. در واقع نقشه‌های ذهنی دیاگرام‌های انعطاف پذیر و آزادی هستند که به شما کمک می‌کنند بفهمید ایده‌های مختلف چگونه به هم پیوند می‌خورند و چگونه می‌توان از مجموعه ایده‌های پراکنده یک الگوی خلاقانه آفرید.

۹-به دور از عوامل بر هم زننده آرامش به ایده‌های نو فکر کنید
یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار در مورد شرایط آفرینش ایده‌های نوآورانه و بدیع این است که در صورت وجود عوامل مزاحم و بر هم زننده آرامش از قبیل تماس‌های تلفنی، جلسات کاری متعدد و ارباب رجوع امکان تراوش و شکل‌گیری ایده‌های ناب فراهم نخواهد آمد. پس اگر امکان خلوت کردن با خود در دفتر کارتان وجود ندارد سری به یک کافی شاپ یا کتابخانه عمومی یا پارک نزدیک محل کارتان بزنید و در خلوت خود به ایده‌های نو فکر کنید.

۱۰-کلاس ایده پردازی برگزار کنید
ایده‌های بزرگ غالبا در پی تجربیات جدید به سراغ افراد می‌آیند. پس ترتیبی دهید تا در فواصل زمانی کوتاه، کلاس‌هایی با حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه خلاقیت و نوآوری آن هم در محیط خارج از شرکت یا سازمان، مثلا در طبیعت و فضای باز برگزار شود. چنین کلاس‌ها یا به عبارت روشن تر، اردوهایی می‌تواند مانند کاتالیزوری برای تراوش و برانگیختن ایده‌های جدید در ذهن شرکت‌کنندگان عمل کرده و به دستاوردهای درخشانی منتهی شود. لازم به یادآوری است که در برنامه‌ریزی برای چنین کلاس‌هایی، کمیت کار چندان اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است کیفیت کار است و خروجی آن.

 


|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع دکترا در دانشگاه های اروپا
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 15:47 | بازدید : 268 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع دکترا در دانشگاه های  اروپا

 

 

برای مقطع دکترا،متقاضی باید رزومه خود را به زبان انگلیسی یا آلمانی برای استاد راهنمای خود در دانشگاه آلمان بفرستدو بهتر است این کار الکترونیکی انجام شود.
مدارک مورد نیاز جهت ارائه به استاد راهنما به شرح زیر می باشد :

۱) بیوگرافی کامل متقاضی به زبان انگلیسی یا آلمانی (رزومه)
۲) خلاصه ای از پایان نامه دوره فوق لیسانس به زبان انگلیسی
۳) ترجمه مدرک لیسانس و ریز نمرات آن
۴) ترجمه مدرک فوق لیسانس و ریز نمرات آن
۵) کپی صفحه اول پاسپورت
۶) اگرمتقاضی دانشجو مقطع دکترا می باشد گواهی اشتغال به تحصیل الزامی است
۷) خلاصه مقالات چاپ شده یا چاپ نشده
۸) تعدادی قطعه عکس رنگی ۴ * ۶
۹) توصیه نامه از اساتید در ایران
۱۰) شرح مختصری ازموضوع تحقیقاتی مورد درخواست دوره د

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اصول نگارش چک
دو شنبه 22 تير 1394 ساعت 1:1 | بازدید : 696 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اصول نگارش چک

اصول نگارش چک

چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند.

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می‌دارد. چک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه‌است. خط و قباله را هم در ایران قدیم چک می‌خواندند (دیوان معزّی) چنین گفته‌اند که سکه نیز از لغت چک، نحت شده‌است. صدور چک اماره مدیون بودن است.

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازهٔ مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار و یا پشتوانهٔ قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با کارت‌های اعتباری هم در همین است.

البته امروزه این قانون معمولاً در مبادلات پولی‌ای که به‌وسیلهٔ چک انجام می‌شود، رعایت نمی‌گردد و در نتیجه در چند سال اخیر تعداد افرادی که بدلیل چک برگشتی - یعنی چکی که در تاریخ مشخص شده، مقدار وجه وعده داده شده را تأمین نکند - به زندان می‌افتند رو به افزایش گذاشته‌ است.

بخش‌های یک چک

بخش‌های زیر در یک برگ چک وجود دارند که بعضی از آنها جاهای خالی تعبیه شده‌ای هستند که باید توسط نویسنده پر شود:

شمارهٔ مسلسل چک: که شماره‌ای است که هنگام چاپ شدن برای هر برگ چک بطور یگانه و بدون تکرار است و بر روی آن ثبت می‌شود.

شمارهٔ حساب جاری: شمارهٔ حساب بانکی‌ای که وجه معین شده از آن حساب پرداخت خواهد شد. این شماره معمولاً به همراه نام صاحب حساب معمولاً روی تمام برگه‌های یک دفترچهٔ چک چاپ یا مُهر می‌شود.

تاریخ پرداخت: تاریخی که موعد پرداخت وجه مشخص شده‌است. طبق قانون چک این تاریخ باید به حروف نوشته شود.

گیرندهٔ چک: نام فردی که می‌تواند وجه مشخص شده را در تاریخ مشخص شده دریافت کند. معمولاً برای اینکه امکان استفادهٔ چندین باره از یک برگ چک - خرج‌کردن و دست به دست کردن آن - وجود داشته باشد معمولاً از واژهٔ «حامل» یا «آورنده» استفاده می‌شود. در اینصورت هر شخصی می‌تواند وجه چک را دریافت کند.

مبلغ چک: که یک بار به حروف در وسط و یک بار به عدد در پایین برگهٔ چک نوشته می‌شود.

امضای صاحب حساب: چک بدون امضای صاحب حساب ارزشی ندارد و قابل پرداخت نیست. بعضاً در بنگاههای تجاری که تعدادی از افراد در مسائل مالی آن شریک هستند، حسابهای جاری به نام دو یا چند فرد گشایش می‌یابد. در این حالت تمام افرادی که در قبال آن حساب "حق امضاً دارند باید چک را امضا نمایند.

متن ذیل تنها بخشی از اصول نگارش چک است.

1- تاریخ و مبلغ چک را حتما، هم به حروف و هم به عدد بنویسید.

2- بر روی مبلغ عددی و حروفی را با چسب شیشه ای پوشانده و با ناخن روی آن را خط بیاندازید تا در صورت برداشتن چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.

3- هرگز در هنگام نگارش چک، خودکارتان را عوض نکنید (حتی دو خودکار همرنگ ). چرا که جاعل بعدا می‌تواند ادعا کند که خودکار سومی هم در کار بوده است.

گاهی دیده می‌شود کلاهبرداران مخصوصا خودکار تمام شده‌ای را به شما داده که بسرعت جوهرش تمام شده و مجبور شوید قسمتی از متن چک را با خودکاری دیگر بنویسید.

4- یک اشتباه متداول، استفاده از خودکار دیگران است. هرگز از خودکار کسی که می‌خواهید چک را با او بدهید استفاده نکنید. حتما برایتان پیش آمده که در هنگام نگارش چک، طرف مقابل فورا خودکارش را بطرفتان می‌گیرد. هرگز قبول نکنید !!! چون بعدا با همان خودکار چکتان دستکاری می‌شود.

5- اگر زیاد چک می‌نویسید از قلمی منحصر بفرد با رنگی خاص استفاده کنید. (رنگ مشکی و رنگ آبی براحتی قابل ساخت و جعل است)

6- یکی از اشتباهات رایج در نگارش چک این است که قسمتی از متن چک را به طرف مقابل می‌سپاریم تا بنویسد. بعنوان مثال تاریخ‌ها را میزند و چک را جهت درج مبلغ و امضا به شما می‌دهد. یا مبلغ چک را نوشته و از شما می‌خواهد آن را امضا نمایید

در اینصورت بعدها، بازهم می‌تواند چک را دستکاری کند و شما نمی‌توانید ثابت کنید که بعدا این کار را کرده چون اطلاعات دیگر چک هم بدست او نوشته شده است.

7- در صورتی که چک خط خوردگی ندارد، حتما درج نمایید "بدون خط خوردگی" و در صورتی که دارای خط خوردگی است حتما، میزان و موارد خط خوردگی را در پشت چک کامل توضیح دهید.

8- در صورت عقد قرارداد، حتما مبلغ، تاریخ و شماره چک را در قرار داد درج کرده و تصاویر چک‌ها را پیوست نمایید.

9- بعضی چک‌ها 2 امضا بوده (حتما دو نفر باید امضا کنند) و یا بدون مهر فاقد اعتبارند (معمولا در شرکت ها). این یکی از فرصت‌های کلاهبرداری است.

خیلی مواقع صادر کننده چک به قصد پرداخت نکردن یا دیرتر پرداخت کردن چک، مخصوصا این موضوع را پنهان می‌کند و چک را امضا کرده و تحویل شما می‌دهد.

مسلما این چک نقد نخواهد شد و تنها راه شما، شکایت حقوقی (طولانی مدت) از اوست که در آخر هم مدعی می‌شود که در آن لحظه فراموش کرده بودم که این چک بدون مهر فاقد اعتبار است.

پس در زمان قرارداد و گرفتن چک، از صادره کننده بخواهید درج کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد. در این صورت، اگر این مشکل پیش بیاید، می‌توانید از وی بخاطر کلاهبرداری و فریب شکایت نمایید.

10- هرگز چک را جهت اصلاح، تعویض و ... در اختیار صادر کننده قرار ندهید. چون در اختیار داشتن چک توسط صادرکننده بمعنای پرداخت دین است. یعنی صادرکننده می‌تواند مدعی شود که وجه چک را پرداخته و چک را پس گرفته است و این شمایید که باید ثابت کنید که اینطور نبوده است که کار بسیار مشکل و زمان‌بری است.

11- اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر (نوشتن) قرارداد یکی باشد، می‌توانید بصورت کیفری آن را دنبال کنید ولی اگر تاریخ چک بعد از تاریخ قرارداد باشد چک شما وعده‌دار و حقوقی است.

12- حتی المقدور چک را حامل نکشید و سعی کنید در وجه شخص خاصی چک را صادر نمایید تا هر کسی (شرخر) نتواند ادعا کند که چک مال اوست.

13- اگر در متن چک کلمه "بابت" درج شود و یا شرطی درج گردد، چک شما منوط به اجرا و اثبات آن می‌گردد. مثلا : در وجه آقای .... بعنوان ضمانت قرارداد ...

در این موارد چک حقوقی شده و دریافت آن مشکل خواهد شد پس بخواهید که در متن چک نوشته نشود بابت ....

14- بخاطر داشته باشید کشیدن چک سفید امضا، تخلف محسوب می‌شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


10جمله‌ای که مدیران خوب هرگز به زبان نمی‌آورند
شنبه 20 تير 1394 ساعت 1:25 | بازدید : 602 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

10جمله‌ای که مدیران خوب هرگز به زبان نمی‌آورند

اینجا 10 جمله انتخاب شده است که هر مدیری باید از گفتن آنها خودداری کند. اگر شما کسی هستید که به‌عنوان مدیر این جملات را به کار می‌برید ممکن است زمان آن رسیده باشد تا کمی درنگ و تامل کنید و نسبت به محرک‌هایتان تجدید‌نظر کنید.

1- شما خیلی شانس آورده‌اید که چنین کاری برای خود پیدا کرده‌اید.

با توجه به آنکه وضع اقتصادی در هر زمان چگونه است، این ممکن است درست باشد اما این تهدیدی پوچ و توخالی است، به همان اندازه که کارمند در یافتن شغل خوش‌شانس بوده، شما هم به همان اندازه خوش‌شانس بوده‌اید که نامزدی دارای صلاحیت را برای این پست دارید. اگر کار‌ها آن طور که مطابق میل شماست پیش نمی‌رود کارمندتان را توبیخ کنید یا حتی او را اخراج کنید اما تهدید‌های پیش پا افتاده مانند این برای هیچ‌کس مفید نیست.

2- کار است، شوخی که نیست.

این جمله در اصطلاح یک ضدحال است. اگر من یکی از آنها را بشنوم سوءتفاهمی که پیش می‌آید آن است که هر کار جدی به اصطلاح کوه کندن است. افراد می‌توانند لذت ببرند و در عین حال مشتاق انجام کارهایشان باشند. به جای اینکه این‌قدر آشکار شکایت کنید، سعی کنید مشکل ریشه‌ای را پیدا کنید. آیا کارمندان احساس نشاط و انگیزه کار ندارند؟ آیا آنها احساس نداشتن مالکیت روی کار خود را دارند؟ فکر کنید که چگونه شما می‌توانید اشتیاق و غرور را در هر آنچه شما آن را سختکوشی می‌نامید، ایجاد کنید.

3- اینجا حقوق نمی‌دهیم که فکر کنید.

شما نباید افراد را از فکر کردن و خلاقیت و نوآوری منع کنید. حتی افراد در پایین‌ترین سطح نیز ممکن است ایده‌هایی داشته باشند که بتواند روند کار را بهبود ببخشد. مهم است که به نظرات افراد در شرکت گوش کنید و به آن احترام بگذارید. از مدیرعامل گرفته تا سرایدار.

4- من قوانین را وضع نمی‌کنم.

مجددا ممکن است این جمله درست باشد ولی قطعا قدرت شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و شما را تنها به یک به اصطلاح مترسک یا مدیر ارشد تنزل می‌دهد. راه‌های زیادی برای پاسخ دادن به انتقاد از یک سیاست وجود دارد. شما می‌توانید کارمند را برای مطرح کردن انتقادش راهنمایی کنید که به چه شخصی مراجعه کند تا تغییرات احتمالی را اعمال کند یا اینکه خودتان این انتقاد را به مدیران مافوق خود انتقال دهید.

5- کار تو چیزی است که من تعیین می‌کنم.

این جمله در شکل دیگری می‌تواند به این شکل گفته شود. «این اولویت جدید تو است» بدون در نظر گرفتن اولویت‌های کاری کارمند برای مواجه شدن با وظیفه جدیدش.

بی‌توجهی به اولویت‌های یک کارمند برای مقابله با بحران‌های لحظه‌ای شما غیرمحترمانه و توهین‌آمیز است و این حس را القا می‌کند که شما هنگام مدیریت پروژه‌ها و اولویت‌بندی آنها تسلط کافی را ندارید. هنگام ارجاع کار جدید به افراد، توضیح دهید که چرا از آنها می‌خواهید که انجام کار دیگری را در دست بگیرند و اینکه تکلیف پروژه‌های در دست انجام فعلی آنها چه خواهد شد و چه تاثیری روی آنها خواهد گذاشت.

6- ما همیشه به همین شکل این کار را انجام می‌داده‌ایم.

ترجمه می‌شود به: «من اصلا برایم مهم نیست که شما چه فکری دارید و من می‌خواهم کاری را که تا به حال همین‌طور انجام می‌داده‌ام انجام بدهم و انگار که اصلا این مطلبی که شما گفتید را نشنیدم». به جای اینکه با کسی رو در بایستی کنید یا امید بیهوده بدهید که نظرات شما شنیده شده، چرا واقعا این نظرات را نمی‌شنوید و راجع به آن فکر نمی‌کنید؟ شما به راحتی می‌توانید با چنین جمله‌ای به فرد پاسخ دهید: «متشکرم شما ایده‌های زیادی به من دادید که راجع به آن فکر کنم.»

7- «من از شخصی، یک شکایت از شما شنیده‌ام که...»

شکایت‌های بی نام جرقه‌ای است که می‌تواند آتشی در سیاست‌های بین شرکتی و درون شرکتی شعله‌ور کند و سبب کینه شود. با عنوان کردن چنین چیزی شما تلویحا اشاره می‌کنید که یا شما می‌خواهید که او بفهمد چه کسی راجع به او شکایت داشته یا اینکه از آن افراد خواسته‌اید که این طور بی‌نام به شما گزارش دهند. مطمئنا دلیلی برای کار خود دارید اما به هیچ عنوان در صورت امکان نگویید که کسی (که نمی‌خواهم نامش را ببرم) از شما شکایتی داشته و بار این کار را بر دوش خود بگذارید و بگویید «من متوجه شده‌ام» یا «به چشمم خورده است» تا اینکه کسی را قربانی نکرده باشید.

8- کمی از توانایی‌هایت استفاده کن.

گفتن این جملات برای یک مدیر هم غیرمحترمانه است و هم مایه‌هایی از تنبلی و ناکارآمدی شما را در خود دارد. اگر موردی که به آن اشاره می‌کنید چیزی است که یک کارمند از روی مراجعی که دارد می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد بهتر است او را به مرجع و منابعی که فرد می‌تواند از آن استفاده کند، ارجاع دهید.

9- این به نظر یک مشکل شخصی است.

مشکلات شخصی می‌تواند درحیطه کاری نیز مشکل‌ساز شود زمانی که روی عملکرد فرد تاثیر منفی بگذارد. اگر یک کارمند به‌دلیل مشکل خانوادگی به‌طور مرتب دیر در محل کار حاضر می‌شود یا مدام غیبت می‌کند، این مشکل دیگر تبدیل به مشکل شما شده است. یک مدیرخوب با کارمندش با روش توفان فکری راهکار‌هایی را مرور می‌کند به جای اینکه این مشکل را نادیده بگیرد و انتظار داشته باشد این مشکل را کارمند، خود به تنهایی حل کند.

کلمات قدرتمند هستند و آنچه ما می‌گوییم مهم است. یک فرد شاید تصور کند که به‌دلیل کار‌هایی که انجام می‌دهد مدیرخوبی است اما اگر او در گفته‌های خود از جملاتی که ما در این نوشتار به آن اشاره کردیم استفاده کند نشان می‌دهد که تصورش نادرست است.

به نظر شما چه موارد دیگری را می‌توان به این جمله‌ها افزود؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:41 | بازدید : 397 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟

 
کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی گفت: استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.

 

به گزارش جی پلاس، کارجویان ایرانی با زبان سطح بالا و برخی رشته‌ها مانندITبرای دریافت ویزای کار برخی کشورها مانند استرالیا باید دستکم ۲۶میلیون تومان هزینه کنند تا در اولین گام اجازه اقامت و جستجوی شغل به آنها داده شود.

یکی از روش‌های جستجوی شغل از سوی کارجویان و جوانان ایرانی این است که تلاش کنند تا در صورت فراهم شدن شرایط، شغلی را در آنسوی مرزهای کشور برای خود دست پا کنند. البته اشتغال در خارج از مرزها شرایطی را دارد که متقاضیان کار باید آنها را فراهم کنند.

هرچند جستجوی شغل در خارج از کشور تنها مختص جوانان ایرانی نبوده و تقریبا از سوی کارجویان بسیاری دیگر از کشورها نیز انجام می‌شود، اما این مسئله در مورد کشورهایی که از اوضاع بازار کار نامناسب تری برخوردارند به مراتب از شدت و جدیت بیشتری برخوردار است به نحوی که کارجویان این گروه از کشور، تلاش بیشتری برای یافتن شغل در خارج از کشور می کنند.

موانع اشتغال جوانان ایرانی در خارج

اما کاریابی برای کارجویان ایرانی در آنسوی مرزها، ویژگی ها و شرایط دیگری دارد. به عقیده کارشناسان بازار کار، ناآشنایی به زبان های خارجی، منطبق نبودن تحصیلات و مهارت های جوانان ایرانی با نیازهای روز بازار کار کشورهای نیروپذیر، رقابت برخی کشورها به لحاظ اعزام نیروی کار ارزان و همچنین مسائل مربوط به تحریم ها؛ باعث شده تا کارجویان ایرانی در یکی دو دهه اخیر توفیق چندانی در اشتغال در بازارهای بین المللی نداشته باشند.

علاوه بر این، یکی از اساسی ترین اقدامات موثر در این باره، تلاش دولت ها برای فراهم کردن زمینه های اشتغال درصدی از کارجویان در بازارهای بین المللی است که متاسفانه در این بخش نیز با وجود طرح برخی مباحث و حتی ایجاد تکالیف برنامه ای، نتیجه روشنی عاید کارجویان متقاضی اشتغال در بازارهای کار خارجی نشد.

کارشناسان این بخش می گویند کارجویان ایرانی طی سال های اخیر رقبای سرسختی پیدا کرده اند که هم بیشتر کار می کنند و هم پول کمتری می خواهند. آنها آسانتر از جوانان ایرانی به زبان خارجی سخن می گویند و در نتیجه می توانند به راحتی فرصت اشتغال در بازار کار سایر کشورها را از دست کارجویان ایرانی در بیاورند.

بی توجهی و یا ناتوانی دولت‌ها در اینباره و همچنین دلسرد شدن جوانان جویای کار در خارج از کشور باعث شده تا در یکی دو دهه اخیر، تقریبا قریب به اتفاق جستجوی شغل در خارج از کشور توسط کارجویان ایرانی به صورت انفرادی، از طریق دوستان آشنایان در خارج و یا دفاتر مهاجرتی باشد و کاریابی های بین المللی در این زمینه نتوانسته اند کار خاصی را انجام دهند.

۲۶ میلیون تومان هزینه دریافت ویزای کار

اما حالا گفته می شود، علاوه بر سختی ها و مسائلی که پیش روی کارجویان ایرانی است، هزینه ها نیز در این بخش بالا رفته و متقاضیان باید در صورت تمایل به کار در آنسوی مرزها میلیون ها تومان نقدینگی نیز برای هزینه کردن داشته باشند.

بابک هاشمی پور با بیان اینکه وضعیت اعزام نیروی کار به خارج خوب نیست گفت: علاوه بر سختی هایی که هم اکنون کارجویان و کاریابی ها با آن مواجه هستند، هزینه ها نیز به شدت بالا رفته است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور اظهارداشت: متاسفانه حمایت های چندانی از سوی دولت در این خصوص صورت نمی گیرد و در حال حاضر برای دریافت ویزای کاری کشوری مانند استرالیا و تهیه مدارک و ترجمه ها و موارد مورد نیاز، دستکم ۸ هزار دلار مورد نیاز است.

هاشمی پور با بیان اینکه این مبالغ جدا از هزینه های مربوط به بلیط رفتن به کشور مقصد و سایر موارد است؛ از اینرو هزینه های بالا نیز باعث می شود تا کارجویان امکان حضور در بازارهای خارجی را از دست بدهند.

وی ادامه داد: همه اینها که فراهم شود تازه فرد باید برود در آن کشور خارجی و به دنبال کار بگردد. برگزاری آزمون های دشوار و آشنایی به زبان در سطح بالا از ملزومات کار است.

این مقام مسئول در کاریابی های بین المللی گفت: این موارد باعث می شود تا از بین نفرات زیاد شرکت کننده، تعداد اندکی پذیرفته شوند؛ از اینرو ورود به بازارهای کار جهانی استانداردهای خود را می طلبد.

کشورهایی که نیروی کار جذب می کنند

هاشمی پور درباره تفاهم نامه هایی که مقامات وزارت کار درباره فراهم کردن امکان اشتغال اتباع ایرانی در خارج کشور از آن سخن گفته اند اظهارداشت: تفاهم نامه تا زمانی که به قرارداد اجرایی نرسد، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

وی افزود: با کشور قطر از ۸ سال پیش تاکنون تفاهم نامه داریم ولی به جایی نرسیده است. در کشور عراق، اعزام نیروی کار شدیدا کاهش یافته چون هم میزان درآمد در آنجا افت داشته و هم اینکه امنیت این کشور به شدت پایین آمده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور تاکید کرد: در حال حاضر، شرایط کار در استرالیا بد نیست ولی با دشواری هایی همراه است و آنها مدارک بالایی را می خواهند.

یه گفته هاشمی پور، استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دستاورد‌های سفر 10 بازرگان زن ایرانی به آمریکا
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:22 | بازدید : 295 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دستاورد‌های سفر 10 بازرگان زن ایرانی به آمریکا

ریال مستوفی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره نتایج و دستاورد‌های سفر هیات 10 نفره از زنان بازرگان ایرانی به کشور آمریکا با بیان اینکه سفر بانوان کارآفرین برنامه‌ای بود که در سال 2015 توسط موسسه World learning سازماندهی شده‌بود، اظهار کرد: بر این اساس از گروهی 10 نفره شامل هفت بانوی کارآفرین و سه بانوی هنرمند توسط این موسسه دعوت به عمل آمد.

او ادامه داد: این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه توسعه‌های آموزشی اقتصادی و روابط بین‌الملل در بیش از 75 کشور دنیا فعالیت دارد. این سازمان از طریق برنامه‌های آموزشی بین‌المللی خود تا کنون موفق شده بیش از 100 هزار شرکت‌کننده از نقاط مختلف جغرافیایی و با فرهنگ‌های گوناگون و شرایط اقتصادی و سیاسی را گرد هم جمع کند .

مستوفی با اشاره به این که موسسه World learning با کمک سایر سازمان‌های همکار و زیرمجموعه خود نسبت به اجرای این برنامه مبادرت کرده‌است، گفت: تمامی گروه‌های درگیر در این برنامه با هدف ایجاد تفاهم دو جانبه بین ایران و آمریکا فعال بودند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: از سال 2004 تا کنون در حدود 400 نفر از ایران در رشته‌های مختلف اقتصادی، هنری، بازرگانی، ورزشی، فرهنگی و غیره به صورت گروه‌های چند نفره به آمریکا سفر کرده‌اند که همگی توسط این موسسه هماهنگ شده‌اند.

به گفته مستوفی، ارائه دیدگاه کلی درباره روند فعلی اقتصادی، سیاسی و همچنین فاکتورهای اجتماعی تاثیرگذار و مشوق توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در کشور آمریکا، تشویق مدل اقتصادی مشارکت بخش خصوصی و دولتی و برنامه‌‌هایی در جهت پشتیبانی کسب‌وکارهای کوچک، بررسی بهترین روش‌ها در بازرگانی و نشان‌دادن نقش مهم زنان در توسعه شکوفایی اقتصادی، جست‌وجوی روش‌های خلاقانه غلبه بر دشواری‌هایی که مانع پیشرفت شغلی و رسیدن بانوان به اهدافشان می‌شود.

او افزود: نشان‌دادن چگونگی ارتباط موثر زنان پیشرو با یکدیگر در جهت شتیبانی یکدیگر و و ارتقای فردی آنها، نشان دادن تاثیرات مشاغل کوچک کشور آمریکا بر اقتصاد منطقه‌ای و ملی و نشان‌دادن راه‌های توسعه کسب‌وکارهای کوچک و تاثیر مثبت آنها بر ارتقای جوامع فقیر همگی از اهداف این سفر بوده است.

مستوفی با اشاره به این که بانوان کارآفرین در چهار شهر آمریکا یعنی وشنگتن، سانفرانسیسکو، کانزاس و بوستن بود ،تصریح کرد: در هر کدام از این شهر‌ها موضوعات متفاوتی بررسی شد ولی در عین حال یک هدف و آن هم کارآفرینی مد نظر بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که در 15 سال گذشته میزان کسب‌وکارهای زنان در حدود 1.5 برابر رشد داشته‌است، تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد از کل کسب‌وکارها متعلق به زنان است. بعلاوه یک پنجم بنگاه ها دارای درآمد یک میلیون دلار و یا بیشتر متعلق به زنان است.

به گفته او، تجارت‌های کوچک اثر بزرگی در تجارت آمریکا دارند، زنان بیشتر و بیشتری به چرخه تجارت‌‌های کوچک پیوسته‌اند و این میزان در حال افزایش است. در واقع شرکت‌های زنان 1.5 برابر بیشتر از سایر تجارت‌ها در 15 سال گذشته رشد داشته‌است.

مستوفی با اشاره به این که با این که میزان مشارک زنان در شرکت‌ها رو به افزایش است ولی هنوز اختلاف جنسیتی در افراد استخدامی وجود دارد، بیان کرد: تحقیقات اتاق بازرگانی واشنگتن نشان می دهد اغلب خوداشتغال‌ها در غرب ایالات متحده آمریکا است، اولین رتبه سازمانی در این کشور با 45.4 درصد خود اشتغالی کارکنان توسط زنان ایجاد شده‌است و ایالت واشنگتن در رتبه چهارم است و تگزاس در رتبه دوم است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یارانه ۵۵ میلیون نفر حذف می‌شود؟
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:24 | بازدید : 270 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

یارانه ۵۵ میلیون نفر حذف می‌شود؟!
 

 

 

 

دولت سعی دارد، 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند.» این تازه‌ترین اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی است که در اختتامیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح شد. بر اساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است برای جبران کسری بودجه و بدهی‌های معوق خود به بخش خصوصی و نظام بانکی و در نهایت رفع تنگناهای مالی 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند. این اظهارات طیب‌نیا، به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد.
اصل انتقاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به پرداخت سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی است که این سیاست را «ظالمانه» توصیف کرده و گفته است: «در شرایطی که کشور با مشکلات جدی مواجه است نباید 42 هزار میلیارد تومان از منابع مملکت به صورت غیرهدفمند به شکل یارانه نقدی پرداخت شود.» این مقام مسئول با بیان اینکه یارانه نقدی تنها باید به افراد کم‌درآمد پرداخت شود، اضافه کرده است: «با حذف دهک‌ها از پرداخت یارانه نقدی می‌توانیم حداقل 30 هزار میلیارد تومان از این منابع را آزاد کنیم تا بدهی بخش خصوصی پرداخت شود.» طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرده است که «دولت به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آن تنها به اقشار فقیر و پایین‌دست بوده است اما مجلس مصوبه را به شکل حذف یارانه از طرف دیگر طیف یعنی پردرآمدها تصویب کرده است، در حالی که پرداخت یارانه نقدی تنها به نیازمندان به مراتب ساده‌تر از حذف افراد پردرآمد است و راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد چون اطلاعات کافی در مورد ثروتمندان وجود ندارد.»
در همین حال سایت تابناک با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد نوشت: این اظهارات مبنی بر آزاد کردن 30 هزار میلیارد تومان‌ از منابع یارانه‌ها به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد. این در حالی است که دولت نتوانست حتی کار شناسایی 10 میلیون نفری را که خود وعده داده بود نیز عملی کند.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تابناک راجع به این ادعای برخی از مسئولان دولتی گفت: صحبت‌هایی دراین‌باره شده، ولی هنوز قطعی نشده است. چند وقت پیش هم اعلام کردند که 10 میلیون نفر را شناسایی کرده‌اند و قرار است حذف کنند، ولی همان را هم عملی نکردند؛ بنابراین، نمی‌شود روی این حرف‌ها زیاد حساب کرد.
وی در ادامه افزود: هنگامی که این حرف‌ها زده شد، پس از مدت کوتاهی، معاون اول رئیس‌جمهور آنها را نفی کرد و گفت: هیچ‌کس شناسایی نشده است. متاسفانه دولت حرف‌های ضد و نقیضی می‌زند و روی این‌گونه مطالب هم نمی‌شود حساب باز کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزنیات تازه ازتوافق تهران- مسکو
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:22 | بازدید : 293 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جزنیات تازه ازتوافق تهران- مسکو

ایران و روسیه به منظور فروش نفت و ایجاد صندوق مشترکی برای خرید انواع کالاها و محصولات در ازای پول نفت به توافق نهایی دست یافتند.

جزنیات تازه ازتوافق تهران- مسکو
 
با گذشت بیش از دو سال از انتشار خبر توافق نفتی ایران و روسیه به منظور تهاتر نفت و کالا، روز گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت این خبر را به طور رسمی در جمع خبرنگاران خارجی تائید کرد.

بر اساس توافق بزرگ نفتی تهران- مسکو، به زودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه طلای سیاه ایران به روسیه ارسال می شود تا پس از فروش این نفت توسط روس‌ها، در ازای پول نفت ایران کالاها و محصولات مختلف غیر نفتی همچون گندم، فولاد و تجهیزات نفتی وارد کشور کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تاکید بر اینکه با الکساندر نوواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه در وین پایتخت اتریش توافق کرده که روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقابل پول نقد از ایران خریداری کنند، گفت: ایران این پول‌ها را برای خرید اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات جانبی تولید نفت از روسیه استفاده خواهد کرد.

بخشی از این توافق نفتی بین ایران و روسیه شامل کشورهایی همچون قزاقستان و بلاروس هم خواهد شد به طوری که وزیر نفت ایران تاکید می‌کند: قزاقستان و بلاروس هم بر اساس توافق خرید نفت از ایران را انجام خواهند داد چرا که آنها هم بخشی از اتحادیه اوراسیا هستند.

جزنیات تازه از توافق نفتی تهران-مسکو

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره توافق نفتی ایران و روسیه، گفت: این توافق به منزله تهاتر کالا در برابر نفت نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه روس‌ها باید نفت خام ایران را ببرند و بفروشند و پولش در صندوقی بماند، تصریح کرد: براساس منابع این صندوق امکان خرید انواع کالا و تجهیزات فراهم می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه محدودیتی در فروش نفت ایران توسط روسیه وجود ندارد، اظهار داشت: البته ممکن نیست همه نفت ایران را شامل شود، زیرا تعهد فروش به سایر مقاصد نفتی داریم.

روسیه گاز ایران را هم می‌فروشد

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در گفتگویی با اشاره به تمایل ایران به منظور استفاده از خط لوله «ترکیش استریم» به منظور انتقال گاز طبیعی خود به بازار اروپا، گفته است: گاز ایران می تواند در آینده توسط این خط لوله ترانزیت شود.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: در آینده خطوط لوله گاز ایران می تواند به اروپا برسد و خطوط لوله گاز روسیه به اروپا شاید به یکدیگر بپیوندند و به طور مشترک به اروپا گاز تحویل دهند.

به گزارش مهر، خط لوله گازی ترکیش استریم برای ترانزیت گاز روسیه به ترکیه و اروپا با عبور از بستر دریای سیاه طراحی شده است و ظرفیت ترانزیت ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز را در سال دارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت گاز همچنین با یادآوری اینکه تهران تمایل به اشتراک گذاشتن تخصص های مربوط به فناوری گاز با روسیه، به عنوان بخشی از توسعه سطح همکاری های دو کشور دارد که امکان آن پس از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران به وجود می آید، خاطرنشان کرد: شرکت گاز ایران برای همکاری با شرکت روسی گازپروم توافق کرده است

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


میلیون‌ها دلار واردات ممنوعه برنج!
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:20 | بازدید : 255 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

میلیون‌ها دلار واردات ممنوعه برنج!

میلیون‌ها دلار واردات ممنوعه برنج!
 
چکیده: در حالی که از مرداد ماه سال قبل ثبت سفارش برنج ممنوع شده است اما واردات این کالا همچنان ادامه دارد.

بر اساس اظهارات جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج تمدید ثبت سفارش واردات برنج هر شش ماه به یک معضل تبدیل شده است و واردات برنج در سال‌های 92 و 93 مازاد بوده و امسال ایران یک میلیون تن برنج مازاد دارد.

وی تصریح کرد: در سال 92 و 93 آن‌قدر برنج مازاد بر نیاز داخل وارد کشور شد که طبق محاسبات، امسال با یک میلیون تن برنج مازاد مواجه هستیم.

در حالی دبیر انجمن برنج از واردات بی‌رویه برنج در سال‌های 92 و 93 خبر داده که از اواسط سال 93 واردات برنج و شکر به دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام شده بود.

هرچند واردات برنج ممنوع اعلام شد اما بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرک در 9 ماهه سال 93 معادل ۹۱۰ هزار و ۹۰۰ تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۸۰۰ دلار به کشور وارد شده که البته این میزان به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ۸۳۰ هزار تن بوده که آن هم با توجه به نیاز کشور توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است.

در سال 93 میزان واردات برنج به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که این کالا عمدتا از هند، پاکستان و تایلند وارد شده است.

در دو ماهه اول سال جاری نیز واردات این کالا همچنان ادامه داشته و به ارزش 153 میلیون دلار برنج از کشور‌هایی نظیر هند، پاکستان، امارات متحده عربی، منطقه آزاد چابهار، تایلند و ترکمنستان وارد شده است.

اخیرا نیز عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در حال حاضر با توجه به تولید حدود یک میلیون و 850 هزار تنی برنج در سال گذشته و واردات آن بازار این محصول اشباع است و فعلا نیازی به واردات آن نیست.

دبیر انجمن برنج اعلام کرده است که با توجه به شرایط آب و هوایی در فروردین و اردیبهشت سال جاری پیش‌بینی می‌شود، حداقل تولید برنج دو میلیون تن باشد که این رقم به انضمام یک میلیون تن برنج مازاد جمعا سه میلیون تن می‌شود که معادل نیاز داخلی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کدام مقام ایرانی از هیات آمریکایی در تهران استقبال کرد؟
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:54 | بازدید : 475 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

کدام مقام ایرانی از هیات آمریکایی در تهران استقبال کرد؟ 

ند لامونت که نیویورک تایمز وی را یک متخصص و سرمایه گذار در زمینه دیجیتال و البته سیاستمدار سابق معرفی می کند، دیدار های هیات در رستوران مجلل در منطقه الهیه را اینگونه روایت می کند‌: « روز پنجشنبه در رستورانی لوکس در تهران، کوروش رزاقی، مشاور برجسته اقتصادی در ایران و دیگر سخنرانان در مورد پتانسیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سخن گفتند. «نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای مخاطبان در مورد ظرفیت‌های ایران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگلیسی گفت: «از جمعیت ٨٠ میلیونی ایران ٤٠ میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و شبکه‌های ٣G و ٤G به سرعت در ایران در حال توسعه است»

فارس مدعی شده که نصرالله جهانگرد؛ شخصی که برخی وی را نفر اصلی وزارت ارتباطات بعد از واعظی معرفی می کنند، یکی از چهره های اصلی دیدار کننده با هیات تجار آمریکایی بوده است؛ هیاتی که ظاهرا طرف ایرانی بیشتر مایل بوده که محتوای دیدار را محرمانه نگه دارد.

ظاهراً جهانگرد تنها مقام دولتی بوده که از ایت هیات آمریکایی استقبال کرده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راه‌هایی برای انگیزش کارمندان به نوآوری بیشتر
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:52 | بازدید : 459 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

راه‌هایی برای انگیزش کارمندان به نوآوری بیشتر

راه‌هایی برای انگیزش کارمندان به نوآوری بیشتر
 
 
 

 ممکن است از کارمندانتان راضی باشید و بدانید که آنها به‌خوبی در حال انجام وظایفشان هستند یا احتمال دارد از استخدام آنها ناراضی باشید.


ممکن است از کارمندانتان راضی باشید و بدانید که آنها به‌خوبی در حال انجام وظایفشان هستند یا احتمال دارد از استخدام آنها ناراضی باشید.
اما حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کاش آنها در کارشان خلاقیت بیشتری داشتند. در حال حاضر شرکت‌هایی که در میادین پررقابت امروز رو به رشد هستند، غالبا به‌عنوان خلاق‌ترین‌ها نیز شناخته می‌شوند. البته خبر خوب این است که برای به‌وجود آوردن فرهنگ ابتکار و نوآوری در میان کارمندان، راهکارهای فراوانی وجود دارد که معمولا توسط بهترین مدیر‌ها اجرا شده‌اند. بعضی از بهترین این راهکار‌ها به این شرح هستند:

به ایده مدیریتی خود دوباره فکر کنید

لازلو بوک (Laszlo Bock) نایب رئیس ارشد بخش اداره مردمی گوگل می‌گوید: انسان‌ها عموما به‌دنبال پیدا کردن یک معنا در کارشان هستند. آنها می‌خواهند بدانند که در محیط کاریشان چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است و دوست دارند در شکل دادن محیط کارشان نقش داشته باشند. اگر کسی در شرکت شما ایده هوشمندانه‌ای دارد، به او اجازه دهید تا آن را عملی سازد. کارمندان با داشتن نقش‌های پرقدرت کاری می‌توانند تاثیر بسزایی در حرکت یک شرکت به سوی پیشرفت داشته باشند. به کارمندانتان اجازه دهید تا با گرفتن پروژه، خودشان را منحصرا مسوول نتایج آن بدانند.

کار و سرگرمی نباید حتما ازهم جدا باشند

با همراه کردن کمی تفریح و سرگرمی در یک روز کاری، می‌توانید محیط را برای رشد و خلاقیت بیشتر آماده کنید. مثلا روزهایی را برای پوشیدن لباس‌های غیرمعمول تعیین کنید. یک روز را به‌عنوان روز ابرقهرمان‌ها معرفی کنید و از کارمندانتان بخواهید با پوشیدن لباس قهرمان مورد علاقه‌شان به سر کار بیایند. اگر در شرکتی کار می‌کنید که امکان چنین فعالیتی را ندارید، می‌توانید حداقل به شکل منظم باعث فراهم کردن دقایقی سرگرم‌کننده باشید. مثلا برگزار کردن مسابقه در شرکت!

از عجیب و غریب بودن نترسید

کمی عجیب و غریب بودن، باعث می‌شود که کارمندانتان، در انجام کار پیش بیفتند. اریک رایان (Eric Ryan )، موسس شرکت Method (شرکت موفق موادشوینده) با زمزمه آهنگ مورد علاقه‌اش در آسانسور، پوشیدن لباس‌هایی شبیه به سنجاب در میان اعضای شرکت‌های گوناگون شناخته می‌شود. او اعتقاد دارد که انجام این کارها، به کارمندان یادآوری می‌کند که آنها در محیطی خاص مشغول کار هستند.

قدردانیتان را نشان دهید و یادداشت‌های تشکر آمیز بنویسید

به گفته جرمی اسمیت (Jeremy Smith) تشکر کردن، یک روش غیر مادی برای حمایت از انگیزه‌های غیرمادی است. یک راه موثر برای انگیزه‌دادن کارمندان به خلاقیت، تشکر کردن از آنها است.

یک استراحت کوتاه به برنامه کاریتان اضافه کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما یک چرت کوتاه می‌تواند راهی عالی برای خلاق‌تر شدن کارمندان باشد. کسانی که استراحت خوبی دارند، بهتر فکر می‌کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت‌های مبتکرانه دست می‌زنند. بسیاری از شرکت‌های بازرگانی با به وجود آوردن اتاق‌های چرت در محیط کار، زمان کوتاهی را به استراحت کارمندانشان اختصاص می‌دهند.

آموزش را همگانی کنید

امکانات و برنامه‌های آموزشی تنها مختص افراد جدید نیست. هرکس باید بتواند از تجربه داشتن یک مربی بهره‌گیرد. وقتی تمام کارمندان در بخش‌های آموزشی شرکت سهیم باشند، قادرند تا با دیگر افراد محیط کارشان ارتباط برقرار کنند و این امکان را دارند تا به وظایف خود بیشتر فکر کنند.

بازخوردها را بررسی کنید

زمان و پشتکار دو عامل اصلی برای رسیدن به یک ایده جدید هستند. کارمندان باید برای ارزیابی نظراتشان، بازخورد ایده‌های خود را دریافت کنند. برای مشخص کردن میزان ضعف و قدرت ایده‌های کارمندان، برقراری یک سیستم ارزیابی ضروری است. می‌توانید برای این ارزیابی، از حضور یک جمعیت زیاد استفاده کنید و از آنها بخواهید تا روی ایده‌ها نظر و رای دهند. شما همچنین می‌توانید یک جلسه بزرگ فکری تشکیل دهید و موضوعات مطرح شده را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید ایده‌های خلاق، موثرتر و بیشتر شوند، درباره کیفیت آنها با کارمندانتان گفت‌وگو کنید.

کارمندان را به‌کار گروهی تشویق کنید

کار گروهی، باعث شکل‌گیری ایده‌های موثر می‌شود. شاید یک نفر بتواند نظر خوبی ارائه دهد، اما بقیه می‌توانند با کشف جزئیات موثر و ضروری، آن نظر را بزرگ‌تر و گسترده‌تر کنند.کارمندانتان را به تیم‌های مختلف گروه بندی کنید و حتی یک پاداش برای بهترین ایده در نظر بگیرید.

مطمئن باشید که با کارمندانتان همگام هستید

واژه نوآوری برای برخی مدیران بلند مرتبه، به معنای رسیدن به نتیجه دلخواه در یک بازه زمانی پنج یا حتی 10 ساله است. از طرف دیگر ممکن است کارمندان در ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود زمان کوتاه و پیشرفت‌های سریع و فوری را در نظر بگیرند. این موضوع می‌تواند به رد شدن یک پیشنهاد نوآورانه از سوی مدیرعامل منتهی شود. فرصتی که برای تحقق یک موضوع در نظر گرفته‌اید، برای کارمندانتان معین کنید و اطمینان حاصل کنید که با آنها در یک زمان حرکت می‌کنید.

از خطا‌ها و شکست‌ها قدردانی کنید

انتقاد کردن از کارمندان وقتی ایده هایشان کاربردی نمی‌شود، روشی برای خاموش کردن ابتکار و نوآوری است. یک مدیر مسوول باید از خطاها به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری و پیشرفت یاد کند و شکست‌ها و اشتباهات را تجلیل کند و به کارمندان یادآوری کند که آنها با هر خطا یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر شده‌اند.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زنان تاجرايراني در راه آمريكا
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:41 | بازدید : 476 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

زنان تاجرايراني در راه آمريكا

هياتي از خانم‌هاي كارآفرين و فعال در حوزه فرهنگ و هنر راهي امريكا خواهند شد
زنان تاجرايراني در راه آمريكا

 

سالن‌هاي اجتماعات دانشگاه‌ها روزهاي شلوغي را مي‌گذرانند. هر روز، يك سوي شهر ديپلمات‌ها نشسته‌اند تا به سوالات پاسخ دهند؛ سوالاتي درباره بيانيه لوزان كه قرار است به توافقنامه تبديل شود. امروز قرار است درجه حرارت از اين هم بالاتر برود چرا كه كار نگارش متن توافقنامه آغاز مي‌شود، اما اقتصاد پنجره‌ها را زودتر از موعد باز كرده تا پذيراي هواي بهاري باشد. 
 
در ميانه چانه‌زني‌هاي سياسي خبرهاي دلگرم‌كننده و دلسرد‌كننده، اقتصادي‌ها به هم لبخند مي‌زنند. در سكوت و سكون فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را بررسي مي‌كنند و حوزه‌هاي قابل فعاليت را از خودروسازي گرفته تا نفت و گاز و ساختمان‌سازي و مواد غذايي و... تفاوت اين‌بار در حضور پررنگ امريكايي‌هاست. حالا هر ارتباطي زير ذره بين رسانه‌ها بزرگنمايي مي‌شود و هر مراوده‌اي تفسيري ديگر مي‌يابد.  يك بار امريكايي‌ها ويزاي توريستي مي‌گيرند تا راهي ايران شوند و بررسي كنند اينجا، جاي خوبي براي سرمايه‌گذاري هست يا خير، يك بار ايراني‌ها ويزا مي‌گيرند تا راهي امريكا شوند و بررسي كنند زمينه همكاري‌هاي مشترك چيست. در اين ميان فصل مشترك هر دو هيات اين است كه هيچ كدام رسما تابلوي اقتصاد را بالاي سر ندارند.
 
حالا قرار است هياتي تجاري – فرهنگي از بانوان ايراني راهي امريكا شوند تا هم چهره ايران را به جهان معرفي كنند و هم بررسي كنند در كدام زمينه مي‌توان همكاري داشت.  دعوت‌كننده اين ديدار نيز موسسه Learning است. خانم‌هايي كه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و هنر فعاليت دارند ميهمان اين موسسه خواهند بود تا در امريكا با بانواني كه از ديگر كشورها مي‌آيند ديدار و گفت‌وگو و ايران را معرفي كنند.
 
 اين ديدار را مي‌توان پاسخ ايراني‌ها از ديدار امريكايي‌ها دانست.  حالا ديگر صحت گفته‌هاي نايجل كوشنر، رييس اتاق بازرگاني ايران و انگليس معلوم مي‌شود آنجا كه گفت: من از مدتي قبل شاهد هجوم شركت‌هاي امريكايي و اروپايي به بازار ايران بوده‌ام و كسي نمي‌خواهد از اين قافله عقب بماند.  اين مراودات نشان مي‌دهد اين‌بار امريكايي‌ها نيز نمي‌خواهند از اين قافله عقب بمانند و به دنبال راهي هستند براي ورود به ايران. پيش‌تر با اعمال تحريم‌هايي عليه ايران خودشان را از بازار ايران محروم كردند و حالا بازاري به وسعت ٧٥ ميليون نفر برايشان جذابيت‌هاي فراواني يافته است. هر قدر اين اخبار براي فعالان بخش خصوصي امريكا خوشايند تلقي مي‌شود، براي اروپايي‌ها و چيني‌ها نگران‌كننده است. نگرانند با حضور امريكايي‌ها در بازار ايران، موقعيت تغيير كند، خصوصا اينكه در دوره تحريم‌هاي سختگيرانه و ظالمانه عليه ايران واكنش‌هاي منطقي از خود نشان ندادند و نگران موقعيت امروزشان در بازار ايران نشدند. به گزارش خبرنگار «اعتماد» موسسه Learning براي انتخاب ميهماناش با اتاق بازرگاني ايران تماس گرفته است. سيد حميد حسيني مسووليت معرفي كساني را كه مي‌توانند واجد شرايط ميهماني در امريكا باشند، پذيرفت و به اين ترتيب گروهي ١٥ نفره از بانوان كارآفرين و هنرمند ايراني آماده سفر به امريكا شدند.  
 
سيدحميد حسيني درباره نحوه انتخاب بانواني كه قرار است راهي امريكا شوند، توضيحاتي به خبرنگار «اعتماد» داد و گفت: بعد از اينكه تماس‌هاي اوليه برقرار شد، ما با وزارت امور خارجه تماس گرفتيم و موضوع را طرح كرديم. پس از حصول موافقت از سوي وزارت امور خارجه براي اعزام هياتي تجاري- هنري افرادي معرفي شدند و در نهايت قرار است گروهي ١٥ نفره راهي اين كشور شوند.
 
او با بيان اينكه اين نخستين بار است هياتي در اين سطح و به اين شكل، با دعوت يك موسسه به امريكا مي‌رود، گفت: قرار است اين هيات برنامه‌هايي در سانفرانسيسكو، واشنگتن و نيويورك داشته باشند و البته به فراخور تخصص هر فرد امكاني براي بازديدهايي ديگر نيز فراهم است.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد موضوع نشست‌هايي كه قرار است در امريكا برگزار شود، سياسي نيست. اين قطعيت در مورد حوزه سياسي وجود دارد اما هر چند افرادي از حوزه اقتصاد در اين هيات حضور دارند، موضوع صرفا اقتصادي نيز تلقي نخواهد شد. فريال مستوفي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني كه در اين هيات حضور دارد، درباره اين سفر به «اعتماد» گفت: اين نخستين باري نيست كه هياتي از ايران راهي امريكا مي‌شود، اما در شرايط فعلي شايد موضوع از زاويه ديگري مورد بررسي قرار گيرد و اهميت بيشتري بيابد.
 
او با تاكيد بر اينكه هدف از اين سفر به‌طور خاص فعاليت تجاري نيست، گفت: مهم‌ترين دليل اين سفر ايجاد شرايطي براي دوستي و ارتباطات آتي است. به هر روي در اين هيات خانم‌هاي كارآفرين و هنرمندي نيز حضور دارند و مي‌توانند امكانات موجود در امريكا را ببينند و مورد بررسي قرار دهند. از سوي ديگر حضور اين هيات نشان مي‌دهد كه خانم‌ها در ايران از چه موقعيت‌هايي براي كار برخوردار هستند؛ موقعيت‌هايي كه شايد به دليل تبليغات منفي عليه ايران، بسياري از آن خبر نداشته باشند. حالا در شرايطي ايراني‌ها راهي امريكا مي‌شوند كه تاجران و سرمايه‌گذاران امريكايي كه با ويزاي توريستي راهي ايران شده بودند، كوله‌بارشان مملو از خاطرات مثبت بود. از ايراني‌هايي سخن مي‌گفتند كه مراقب‌شان بودند و با لبخند از آنها استقبال كرده بودند. تركيب اعضاي هياتي كه قرار است از ايران راهي امريكا شود نشان مي‌دهد در بين ١٥ مسافر امريكا، حداقل هفت نفر از خانم‌هاي كارآفرين كه در اتاق‌هاي بازرگاني تهران و ساير شهرها فعاليت دارند، حضور خواهند داشت.
 
 اين رايزني‌ها، درست در روزهايي كه ايران آماده آغاز مذاكرات در سطح كارشناسي مي‌شود، اتفاقي مهم تلقي مي‌شود. انگار حالا اقتصادي‌ها تصميم گرفته‌اند از بلنداي ديوار بلند بي‌اعتمادي نگاهي به فرصت‌هايي كه در هر كدام از اين دو كشور هست بيندازند تا شايد پنجره‌اي بر اين ديوار نقش ببندد. هنوز جزيياتي درباه برنامه كاري اين هيات مشخص نشده است و گفته مي‌شود نشست‌هاي مقدماتي براي برنامه‌ريزي و اطلاع از جزييات در روزهاي آتي برگزار خواهد شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تورم صفر درصدی بهمن ماه . واقعیت یا بازی با آمارها ؟
جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 1:4 | بازدید : 449 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تورم صفردرصدی بهمن ماه واقعیت یا بازی با آمارها ؟

 

*اعلام تورم صفر درصدی بهمن قلب واقعیت بود

امروز رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با انتقاد از اعلام تورم صفر درصدی نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه امسال گفت: نباید واقعیتی را که در جامعه وجود دارد، به شکل دیگر نشان داد و دولتی که بخواهد انتخابی یک شاخص اقتصادی را اعلام کند، خطا کرده است.

طهماسب مظاهری در خصوص اعلام تورم صفر درصدی نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه امسال توسط دولت، اظهار کرد: شاخص‌های کلان اقتصادی یک همبستگی باهم دارند و قابلیت استفاده از آن‌ها به‌ این صورت است که یکی در درون دولت و توسط مسئولین که همه این شاخص‌ها را باهم بررسی می‌کنند و در نظر می‌گیرند تا یک تصویری از وضع اقتصاد به دست بیاورند که بتوانند بر اساس آن تصمیم‌گیری معقول و درستی انجام دهند تا شرایط بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه همبستگی بین شاخص‌های اقتصادی باید باهم دیده شود افزود: مثلاً فردی نزد پزشک رفته و آزمایش خون می‌دهد. در آن آزمایش یک سری شاخص‌ها به او ارائه می‌دهند و این آزمایش شاخص‌هایی مانند قند، کلسترول و ... دارد و پزشک وقتی شاخص‌ها را بررسی می‌کند، همه شاخص‌ها را باهم می‌بیند و یک تصویری از وضعیت فرد به دست می‌آورد که وضعیت بیمار یا آن فرد چگونه است.

مظاهری با بیان اینکه دیدن همه این شاخص‌ها باهم معنی می‌دهد، گفت: اگر همه آن‌ها باهم دیده نشود و فقط یکی از شاخص‌ها مدنظر قرار گیرد و پزشک قضاوت نادرستی کرده است. در شاخص‌های اقتصادی هم این‌گونه است.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: باید همه شاخص‌های اقتصادی را باهم دید و بررسی کرد. برای کارشناسان همه شاخص‌ها باهم معنا دارد و همه از آن‌ها تصویر درست به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه تورم مجموعه‌ای از شاخص‌هایی است که باهم کار می‌کنند، گفت: تورم نقطه‌به‌نقطه (تورم ماهانه) نشان می‌دهد این ماه نسبت به ماه قبل تغییرات چقدر بوده و تورم سالانه یک ماه از این سال را نسبت به ماه مشابه سال قبل بررسی می‌کنند؛ که چه میزان بوده و یا مثلاً متوسط شاخص تورم بررسی و اعلام می‌کنند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاخص‌ تورم عمده‌فروشی در تورم خرده‌فروشی تأثیر می‌گذارد، بیان داشت: اگر نرخ رشد تورم عمده‌فروشی از خرده‌فروشی سبقت بگیرد، نشان داده می‌شود که پتانسیلی برای گران شدن کالا و خدمات در ماه‌های آینده وجود دارد و یا بلعکس اگر نرخ رشد تورم عمده‌فروشی از خرد فروشی کمتر شود در آینده به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.

در آمار سازی تجربه‌داریم

مظاهری اضافه کرد: در تولید هم همین‌طور است، بررسی تولید ناخالص داخلی یعنی اینکه ماه قبل نسبت به ماه مشابه سال قبل نسبت به روند آن چگونه بوده است و یا نسبت به تفکیک بین اجزای شاخص رشد اقتصادی در بخش‌های مسکن، نفت و بخش‌های دیگر می‌تواند به معنی‌دار باشد و باید با شاخص‌های اقتصادی را باهم دیگر دید تا یک تصویری ارائه واقعی ارائه کند.

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه در یک ماه رشد شاخص GMP نسبت به 4 روز قبل افزایش را نشان دهد با فرض این‌که درست محاسبه کرده و عدد سازی نکرده باشند، گفت: در عدد سازی و آمار سازی تجربه‌داریم که در دولت قبلی نرخ رشد اقتصادی 5 و یا و 6 درصد اعلام می‌شد، اما در دولت معلوم شد که رشد اقتصادی 1.5- بوده که عدد سازی کردند و این خیانت به مردم است.

وی با بیان اینکه فرض بر این‌که این دولت هم‌عدد سازی نمی‌کند و ماه آینده معلوم می‌شود و انشا ا... که این‌طور باشد، بیان کرد: به صورت انتخاب شده یک شاخص را مدنظر گرفتن و اعلام و بعد بر اساس این شاخص نتیجه‌گیری کلی کردند، کار خبت و خطایی است که متأسفانه شاهد آن بودیم و انجام دادند.

مظاهری با اشاره به اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای که بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه قبل (دی‌ماه) شاخص صفر بوده است، گفت: این را به‌عنوان یک تورم صفر درصدی اعلام کردند که کار صحیحی نیست و یا با غفلت و بی‌توجهی یا باهدف فریب مردم بوده که همه این موارد بد است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به‌عنوان یک کارشناس مشفق و با دل مشوقانه به رییس‌جمهور توصیه می‌کنم که در این مدت باقی‌مانده از عمر این دولت و اگر در دولت بعدی هم بودند، حتماً و حتماً دیگر این روش را تکرار نکنند که از یک شاخص انتخابی استفاده  کرده و نتیجه کلی بگیرند.

مظاهری گفت: نباید یک واقعیتی را که در جامعه وجود دارد، به شکل دیگر نشان داد و این خطایی است که از سوی یک رئیس‌جمهور برای من به‌عنوان یک کارشناس قابل‌قبول و قابل‌بخشش نیست.

اعلام تورم صفر بازی با آمار است

از سوی دیگراستاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اعلام تورم صفر بازی با آمار و ارقام است و در بهمن ماه شاخص ماهانه قیمت صفر بوده نه تورم، گفت: حتی تورم نقطه به نقطه هم یک اسم جعلی است و در هیچ کتاب اقتصادی چنین اصطلاحی نداریم.

ابوالقاسم حکیمی پور با اشاره به ایجاد شبهه در رابطه با تورم صفر درصدی در بهمن اظهار کرد:‌ رئیس‌جمهوری اخیراً تورم بهمن را صفر درصد اعلام کرد و در ادامه معاون اول رئیس‌جمهوری نیز کسانی را که به تورم صفر درصدی شک و شبهه  وارد کردند، بی‌سواد قلمداد کرد.

وی تصریح کرد:  اولا این که، آن چیزی که آقای رئیس‌جمهوری در رابطه با تورم صفر درصد مطرح کرد شاخص ماهانه قیمت است نه تورم و حتی تورم نقطه به نقطه هم که مطرح است، از سال 1980 به این سو به هیچ وجه در هیچ کتاب اقتصادی چیزی به این نام نداریم.

این اقتصاددان با بیان این‌که تورم نقطه به نقطه از اواخر دولت قبل مطرح شد، بیان کرد: این یک نوع بازی سیاسی با عدد و رقم اقتصادی است، به‌عنوان مثال می‌گویند تورم این ماه نسبت به ماه قبل 5درصد بوده و مردم تصور می‌کنند که تورم ایران 5 درصدی است، در حالی که چنین چیزی نیست.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نه در صندوق بین‌المللی پول نه در بانک جهانی و نه هیچ کتاب اقتصادی تورم نقطه به نقطه نداریم. بنابراین دولت یک نوع بازی سیاسی با اعداد و رقم اقتصادی شروع کرده برای آن‌که موفقیت خودش را در امر مبارزه با تورم نشان دهد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که تورم بهمن چیزی حدود 16.5 درصد بوده است، بیان کرد: تورم نقطه به نقطه و صفر درصدی نداریم، آن چیزی که مطرح شده نوسانات نرخ تورم نسبت به ماه قبل است. این مسئله نیز در هیچ کتاب اقتصادی نیامده است، چون نداریم بنابراین جعلی و غیرواقعی است.

وی ادامه داد: توقع استاتید دانشگاه از رسانه‌های جمعی این است که به این گفته‌های دولت بها داده نشود و روی تعارف علمی اقتصادی یعنی تورم مطرح سالانه بروند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آن چیزی که باعث بی اعتمادی جامعه به آمار و ارقام شده، اعلام آمار تورم از سوی دولت مبنی بر کاهش 24 درصدی تورم است. تورم در روزهای آخر دولت قبل به بالای 40 درصد رسیده بود و دولت فعلی اعلام می‌کند تورم فعلی روی 16 درصد است.

وی اظهار کرد: دو مرکز آمار اقتصادی را اعلام می‌کنند؛ بانک مرکزی و مرکز آمار ایران. بانک مرکزی  سازمانی است که متولی اجرای سیاست‌های پولی کشور است. مرکز آمار ایران نیز به سازمان مدیریت وابسته است. معمولا در همه کشورهای جهان سازمانی آمار را ارائه می‌دهد که وابستگی به دولت ندارد، مانند موسسه گالوب که به هیچ وجه به دولت وابسته نیست و آمار تقریبا بهینه‌ شده‌ای را منتشر می‌کند.

حکیمی پور در عین حال گفت: متاسفانه آمار منتشر شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی با هم متناقض است. به اعتقاد اقتصاددانان بسیاری از  آمار سیاسی است مانند آمار تورم صفر درصدی در بهمن. به‌عنوان مثال وقتی صندوق بین‌المللی پول اعلام می‌کند که ارزش پول ملی ایران 30 درصد کاهش پیدا کرده ولی از آن طرف بانک مرکزی اعلام می‌کنند نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 2 درصد و امسال 4 درصد است در حالی که سال 91 هشت دهم درصد بوده است.

وی افزود: این سئوال برای اقتصاددانان مطرح می‌شود که چگونه ارزش پول ایران 30 درصد کاهش یافته اما رشد اقتصادی هم داشته ایم! چگونه است که گفته می شود میزان بیکاری افزایش یافته اما اعلام می‌شود که رشد اشتغال هم داشته ایم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که بین مردم بروید و بگویید دولت گفته تورم صفر درصد است ببینید آنها چه عکس‌العملی دارند، افزود: این‌گونه آمارها باعث انتقاد جامعه علمی و پوزخند مردم می‌شود. این پوزخند‌ها نیز یعنی عدم اعتماد مردم به خط‌مشی گذاران و تیم اقتصادی دولت.

* اعلام تورم صفردرصد بیشتر شبیه یک شوخی است

در همین باره سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت ادعای کاهش تورم می‌کند، گفت: اعلام تورم صفر درصد در بهمن ماه از سوی دولت بیشتر شبیه یک شوخی است.

روح الله عباسپور در خصوص کاهش تورم در بهمن ماه اظهار کرد: دولت هنگام اعلام تورم در شرایط احساسی قرار می‌گیرد و بدون توجه به شرایط اصلی جامعه مطالبی را بیان می‌کند؛ در صورتی که این مردم هستند که گرانی و میزان تغییر تورم را به خوبی حس می‌کنند.

وی در ادامه افزود: دولتی‌ها در اعلام نرخ تورم به جامعه حداقل باید به آمار و ارقامی که از طریق سازمانه ای خودشان منتشر می‌شود، تکیه کنند؛ بانک مرکزی نرخ تورم بهمن ماه را ۱۵/۸ درصد اعلام کرده است . دولت چگونه و براساس چه مبنایی به بیان این مطالب می‌پردازد؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دولت در اعلام آمار و ارقام پراکنده گویی می‌کند و تورم را به صورت واقعی اعلام نمی‌کند.

عباسپور اعلام تورم صفر درصد در بهمن ماه را بیشتر شبیه یک شوخی دانست و گفت: رئیس جمهور با بیان این آمار و ارقام گویی در حال بیان شرایط اقتصادی کشورهای دیگر است؛ در صورتی که در کشورهای توسعه یافته که نرخ تورم تک رقمی است این آمار صفر درصد را ندارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: زمانی که دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان در پول یارانه‌ها اضافه می‌کند، انشعاب آب تهران از ۶۰۰ هزار تومان به دو میلیون و هشتصد هزار تومان در امروز می‌رسد؛ وقتی قیمت انشعاب برق سه برابر افزایش یافته است چطور می‌توان ادعای کاهش تورم را داشت؟ زیرا با گران شدن حوزه‌های مختلف در جامعه تورم به طور ناخودآگاه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت به دروغ ادعای کاهش تورم را می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت در شرایطی که رکود در جامعه و حوزه‌های مختلف حاکم شده است و مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند؛ ادعای کاهش تورم را مطرح می‌کند در این وضعیت اگر دولت هم فعالیت گسترده ای نداشته باشد، تورم افزایش نمی‌یابد.

عباسپور با بیان اینکه مردم سطح متوسط جامعه با کدام هزینه و پول می‌توانند بازار را فعال کنند، عنوان کرد: در شرایط امروز بیکاری افزایش یافته است و دولت، قدرت خرید را از مردم گرفته شده است؛ در این حالت وقتی داد و ستد گسترده ای در فضای جامعه صورت نمی‌گیرد به طور یقین تورم هم رشدی نخواهد کرد.

وی در پایان گفت: دولت برای بالانرفتن نرخ تورم در جامعه رکود را ایجاد کرده است و اعتباراتی که مجلس از طریق هدفمندی یارانه‌ها، تبصره پنج صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار داده به فضای تولید کشور وارد نکرده است و این بزرگترین مشکل حوزه اقتصادی کشور است که باید در سال آینده رویکرد دولتی‌ها در این بخش تغییر کند.

تورم صفر درصدي در هيچ كجاي دنيا ايده‌آل نيست

اما درنهایت يك مقام مسئول در مركز آمار ايران با بيان اينكه تورم صفر درصدي در هيچ كجاي دنيا ايده آل نيست، گفت: تورم 4 يا 5 درصدي لازمه توسعه اقتصادي است.

محمدصادق عليپور معاون اقتصادي و محاسبات ملي مركز آمار ايران با تشريح جزئيات نرخ تورم بهمن ماه اعلامي مركز آمار ايران گفت: شاخص قيمت در دي ماه 204.1 درصد بود كه در بهمن ماه 93 به 204.2 درصد رسيده كه نشان دهنده رشد ماهيانه نزديك به صفر درصدي تورم است. تورم نقطه به نقطه در ماه هاي دي و بهمن برابر با 14.4 درصد بوده كه تغييري نكرده است. نادر حكيمي پور مديركل دفتر شاخص قيمت مركز آمار ايران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه پس استناد رئيس جمهور به اعلام رشد صفر درصدي نرخ تورم بهمن ماه نسبت به دي ماه بوده است؟ گفت: بله، در حال حاضر 3 لايه تورم مورد محاسبه و اعلام قرار مي گيرد. شاخص تورم ماهيانه كه درصد تغييرات شاخص از ماه فعلي به ماه قبل را محاسبه مي كند، تورم نقطه به نقطه كه شاخص قيمت ماه مورد بررسي در سال جاري نسبت به ماه مشابه سال قبل است و شاخص ساليانه كه متوسط تغييرات شاخص قيمت ماه مورد بررسي نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

 وي با اعلام اينكه تورم بهمن ماه نسبت به دي ماه (تورم ماهيانه) صفر است، تصريح كرد: بهمن و اسفندماه هر سال ماه هاي انتظار افزايش قيمت‌ها هستند ولي در بهمن ماه اين انتظار صفر بوده است و رئيس جمهور به دليل اينكه اين يك موفقيت محسوب مي شود، شاخص مذكور را مورد تاكيد قرار دادند. گزارش اين مركز حكايت از آن دارد كه افزايش شاخص كل تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 14.4 درصد است. درصد تغييرات شاخص كل (نرخ تورم شهري) در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه سال 93 نيز نسبت به دوره مشابه سال قبل 15.2 درصد است.

همچنين عليپور در پاسخ به اين همين سئوال با بيان اينكه ملاك برنامه ريزي ها شاخص ساليانه است؟ افزود: صفر شدن نرخ رشد تورم به معناي ارزان شدن كالا و خدمات نيست، بلكه سرعت كاهش نرخ تورم، كاهنده شده است و نرخ‌ها همچنان با افزايش قيمت مواجه هستند و شتاب افزايش قيمت كم شده است.

معاون اقتصادي و محاسبات ملي مركز آمار ايران افزود: شاخص قيمت و تورم از شاخص‌هاي كليدي هستند و مسئولان آن را رصد مي كنند، همچنين اينكه انتظارات تورمي كاهش يافته يا خير يا به ثبات رسيده يا خير، هم مورد ارزيابي قرار مي گيرد. انتظارات تورمي به تورم دامن مي‌زند. وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا انتظارات تورمي كم شده است گفت: انتظارات تورمي كاهش يافته و تاثيرگذار بوده و اقتصاد را در حالت پايدارتر نشان مي دهد و هر چقدر به تك رقمي نزديك شود، اطمينان سرمايه گذاران بيشتر مي شود و مي تواند انتظارات دستمزدي را كاهش دهد و در تعيين نرخ آن تعديل ايجاد كند.

عليپور در مورد اختلاف آمارهاي بانك مركزي و مركز آمار در مورد نرخ تورم عنوان كرد: تعداد كالاهاي سبد مركز آمار 450 قلم كالا و خدمات را دربر مي گيرد ولي اين سبد در بانك مركزي متفاوت است. ضريب اهميت خانوارهاي شهري و روستيي متفاوت است و اين مي تواند منشاء اختلاف آماري باشد و منشاء ديگر اختلاف هم اين است كه مركز آمار حدود 178 شهر و 293 منطقه شهري را مورد پوشش قرار مي دهد كه اين مورد در بانك مركزي متفاوت است. حكيمي پور هم در پاسخ به اين سئوال مطرح كرد حتي اگر يك جامعه مورد محاسبه قرار گيرد و نمونه ها يكسان باشد اما روش آمارگيري متفاوت، اختلاف قطعا وجود خواهد داشت اما اين از ارزش كار كم نمي كند و همواره درصد مشخصي از خطا در آما پذيرفتني است. اگر اين اختلاف آماري بانك مركزي و مركز آمار در يك محدوده خاص باشد، نااطميناني بوجود نمي آورد. روند كاهنده نرخ تورم كه مركزآمار آن را محاسبه كرده در محاسبات بانك مركزي هم ديده مي شود.

 


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


یازده ماه بر تجارت ایران چگونه گذشت؟/تازه ترین آمار گمرک از کارنامه تجاری ایران
جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 1:1 | بازدید : 447 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 یازده ماه بر تجارت ایران چگونه گذشت؟/تازه ترین آمار گمرک از کارنامه تجاری ایران

 

اقتصاد > بازرگانیتازه ترین آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجی ایران منتشر شد که بر این اساس جمهوری اسلامی ایران طی 11 ماهه امسال به میزان 94 میلیارد و 564 میلیون دلار انواع کالا با سایر کشورها مبادله کرده است.

در یازده ماه ابتدایی سال جاری  46ميليارد و 306ميليون دلار انواع كالا صادر و به ميزان 48 ميليارد و 258 ميليون دلار انواع كالا وارد كشورمان شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهمترين نكته در خصوص آمار تجارت خارجي 11 ماهه ماهه كشورمان ،افزايش 22 و 5 صدم درصدي ارزش صادرات كشورمان در برابر رشد 12 و 30 درصدي ارزش واردات است كه آهنگ رشد قابل توجه ارزش صادرات كشورمان در برابر واردات را نشان مي دهد.

اقلام عمده صادرات غير نفتي در مدت ياد شده شامل پروپان مايع شده،بوتان مايع شده، متانول ،پلي اتيلن گريد فيلم و قير نفت بوده وعمده ترين خريداران كالاهاي صادراتي كشورمان هم به ترتيب چين ،عراق ، امارات متحده عربي، افغانستان وهند بوده اند.

عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به گندم با سهم4 و 60صدم درصدي از كل ارزش واردات ، وسايل نقليه با موتور پيستوني درون سوز با حجم سيلندر بيشتر از 1500 سانتيمتر مكعب با 3و66 صدم درصد، ذرت با 3و31صدم درصد ،برنج با 2و68صدم درصد و كنجاله سويا با 2و 4 صدم درصد اختصاص داردو عمده كشورهاي صادركننده كالا به ايران هم در يازده ماهه امسال به ترتيب شامل چين، امارات متحده عربي، كره جنوبي، تركيه و هند بوده است


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


خلق مشتریان وفادار! چطور؟!!
جمعه 14 اسفند 1393 ساعت 23:59 | بازدید : 468 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 خلق مشتریان وفادار! چطور؟!!

همان گونه که می دانید شرکت ها و کسب و کارهای ایرانی، به ارائه خدمات پس از فروش و نگهداشت مشتریان توجه کمتری دارند. معمولاً دغدغه مدیران ایرانی، ایجاد مشتریان جدید برای محصول است. حال آنکه مشتریان قدیمی به خودی خود بزرگترین مبلغان شرکت تلقی می گردند، اما مدیران ایرانی از آن غافلند.

موارد متعددی موجب وفاداری مشتریان می گردد. وفاداری به برند توسط مشتریان بدین معناست که مشتریان برند شما را به دیگران توصیه می کنند و هرگز از محصولات با برند متفاوت استفاده نخواهند نمود. در پایین چند راه به منظور ایجاد وفاداری در مشتریان ارائه گردیده است.

 

 شناسایی موارد متمایز

محصول و برند شما باید ارزش آفرین باشد. در نظر داشته باشید که ارزش آفرینی را شما نمی توانید برای مشتریان تعیین نمایید و تنها وظیفه شما در این قسمت، شناسایی ارزش مورد ادراک مشتریان است. شما به کمک VOC یا همان صدای مشتریان و حضور در مراکز خرید و همچنین صحبت با کارشناسان فروش که شنونده صدای فروشندگان و مشتریان هستند، می توانید موارد ارزش آفرین را شناسایی نمایید. 

پس از شناسایی نقاط متمایز ارزش آفرین، آن ها را به عنوان چشم اندازهای رقابتی معرفی کنید. در نظر داشته باشید که اگر تمایز شما برای یک صنعت کاربرد دارد،  بدین معنا نیست که تمایز دیگری برای آن صنعت وجود ندارد و شاید حتی گزینه های بهتری هم وجود داشته باشد. پس از آنکه بهترین چشم انداز رقابتی را شناسایی نمودید، بررسی کنید که چه چیزی باعث برجسته شدن در بازار می گردد. توجهی به رهبران بازار داشته باشید. سعی کنید نقاط قوت و ضعف آن ها را به دقت مورد بررسی و کاوش قرار دهید.

 

 دست به اقدامات بزرگ بزنید

تحقیقات نشان می دهد که مدیران موفق هر دو ماه یکبار یک تصمیم بزرگ می گیرند. در واقع نگاه این مدیران هلکوپتری است. بدین معنا که از بالا و به صورت همه جانبه به شرکت و بازار و سایر برندها نگاه می کنند و در نتیجه امکان اتخاذ تصمیمات بزرگ دارند. وقتی یک فرصتی در یک بازار پویا به وجود می آید، زمانی برای فکر کردن نیست. در این وضعیت باید روند گذشته را دنبال نموده و الگوها را تفسیر و در نهایت تصمیم بگیرید که چه زمانی باید اقدام کنید.

ارتباط مداوم با مشتری به منظور درک نیازهای جدید آن ها و سپس خلق خلاقیت با وجود این دیدگاه در ذهن، به منظور جلب اهمیت استراتژیک برای مشتریان شما، موضوعی حیاتی تلقی می گردد. 

در نظر داشته باشید که تصمیمات کوچک و بزرگ شما باید با اهداف از پیش تعیین شده در برنامه شما یکپارچه باشد. اگر موضوعی هست که از هدف های شما پشتیبانی نمی کند، باید با وجود سود سرشار به آن نه بگویید.  اگر بعنوان یک مدیر، به برنامه های خودتان وفادار نباشید، هرگز نخواهید توانست انتظار داشته باشید که پرسنل اجرایی یا کارمندان شما به اجرای برنامه ها متعهد باشند. مشتریان همواره به دنبال شرکت هایی هستند که در آن اتفاقات بزرگ رخ می دهد.

 

 کارمندان خود را یکپارچه انتخاب کنید

پس از آنکه هدفتان را تعیین نمودید، برنامه های خود را تدوین کردید و شروع به اجرا نمودید، وقت آن است که وظایف را به کارمندان خود تنفیض نمایید. آیا وظایف به درستی به کارمندان سپرده شده است تا برای اجرای برنامه های بعدی، با مشتریان برخورد مناسبی داشته باشند؟ مشکل کجاست؟

در تعامل با پرسنل اجرایی، باید به صورت کامل مسلط برروی برنامه ها باشید. استراتژی های بازاریابی شرکت را به صورتی ساده کنید که به راحتی و با دقت درک شود. هر کارمندی در شرکت، در هر جایگاهی، باید بر این موضوع واقف باشد که تصمیماتی که در امور روزانه خود می گیرد، چگونه به عملیاتی شدن استراتژی شرکت کمک می نماید.  کلیه اهداف در جلسات هفتگی در طول سال نیز بررسی می شوند. همه پرسنل شرکت باید اهداف را بدانند، در این صورت است که راحت تر می توانند تصمیمات موثر برای پیشبرد شرکت و برند بگیرند. هر قدر کارشناسان بازاریابی و فروش بیشتر در جریان این فرایند باشند، بیشتر از حصول نتایج در شرکت احساس رضایت می کنند. 

آنچه در فوق بدان اشاره شد، تنها قسمتی ازمطالب است که شما را در وفادار نمودن مشتریانتان یاری می نماید. در نظر داشته باشید که مشتری وفادار ، بزرگ ترین سرمایه هر برند و شرکت است.

 


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


چه فرقی بین فروشنده های موفق و ناموفق هست ؟
پنج شنبه 14 اسفند 1393 ساعت 23:57 | بازدید : 446 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 چه فرقی بین فروشنده های موفق و ناموفق هست ؟

 

برای تبدیل شدن به یک فروشنده ی موفق چه چیزی لازم است ؟
هیچ راه حل فوری ، عصای جادویی یا معجونی وجود ندارد که به تو موفقیتی را که در آرزوی آن هستی بدهد . پس راز موفقیت در فروش چیست ؟ خوب راستش فقط یک راز تنها نیست یک فرمول سری است . مجموعه ای از ۱۸ اصل ، استراتژی و اقدام است ، که تو را به سوی موفقیت سوق می دهند.

باور داشته باش که می توانی : از نظر ذهنی خود را موفق بدانی .باور داشته باش که می توانی به هدفت دست یابی. این باور تو را باید به محصول آن ها و شرکتشان هم سرایت کند.تعداد بسیار زیادی از فروشنده ها برای پول در آوردن به بیرون نگاه می کنند،غافل از اینکه باید به درون نگاه کنند.

محیط لازم برای رسیدن به موفقیت را فراهم کن خانه و محیط کاری مناسب تو را تشویق خواهد کرد. همسر ، اعضای خانواده و همکاران حمایت گر می توانند جاده ی رسیدن به موفقیت را هموار کنند.

ارتباط های درست بر قرار کن سعی کن دور و بر آدمهای درست باشی . آدم های موفق دیگر . در جایی که بهترین مشتریان و خریداران آنها می روند حضور به هم برسان . سعی کن با آن ها ارتباط بر قرار کنی

خودت را در معرض چیزهای تازه قرار بده .اگر هر روز چیز جدیدی یاد نگیری ، رقیبت یاد می گیرد.

برای روزت برنامه ریزی کن .از آنجایی که نمی دانی در چه روزی موفقیت اتفاق می افتد بهتر است هر روز آماده باشی . خودت را برای آموزش دیدن آماده کن .برای هدف هایت و جزئیات رسیدن به آن برنامه ریزی کن .

با ارزش شو و سودی برسان.هر چه با ارزشتر شوی ، بازار بیشتر به تو پاداش می دهد.

جوابهایی را که مشتری ها و خریدارانت می خواهند ، آماده داشته باش هر چه بیشتر بتوانی مشکلاتشان را حل کنی ، راهت برای رسیدن به موفقیت در فروش هموار تر خواهد بود.

فرصتی را که پیش می آید بشناس.حواست به موقعیت هایی باشد که می توانند فرصت های موفقیت را خلق کند

ازفرصتی که مهیا می شود نهایت استفاده را ببراول فرصت را بشناس و بعد طبق آن عمل کن فرصتها فرار است . همه جا هست ولی آدمهایی که آن را می بینند خیلی کم هستند.

مسئولیت را قبول کن .سرزنش کردن نسبت عکس دارد با موفقیت هر چه کمتر دنبال سرزنش باشی موفق تر هستی.

دست به عمل بزن .زمانی که عمل می کنی تنها پل بین برنامه هایت با موفقیت است . پس عمل کن .

اشتباه کن شکست بهترین معلم است و راهی برای موفقیت و بستر ساز رشد افراد است

حاضر به ریسک کردن باش.ریسک کردن ویژگی تمام افراد موفق است . چون از نا شناخته ها نمی ترسند و کاری را می کنند که دیگران می ترسند که انجام دهند.

چشم از جایزه بر ندار.به اهدافت بچسب بر رویاهایت متمرکز بمان مطمئن باش تبدیل واقعیت می شود.

تعادل خود را حفظ کن .

سرمایه گذاری کن خرج نکن باید بین کسب کردن و خرج کردن یک شکاف ۱۰ تا ۲۰ درصدی باشد.

به برنامه ات بچسب تا زمانی که موفق شوی

نگرش مثبت داشته باش و حفظش کن شاید تعجب کنی ولی این ویژگی فراگیر نیست خیلی از آدمها وقتی به بالای پله های موفقیت می رسند دیگر نگاه بدبینانه در آنها شکل گرفته است ولی نگرش مثبت رسیدن به موفقیتهای بیشتر را راحت تر می کند

 


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


قیمت نفت در سالهای آینده به ثبات می‌رسد/حداکثر قیمت نفت 115 دلار
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 3:1 | بازدید : 488 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

قیمت نفت در سالهای آینده به ثبات می‌رسد/حداکثر قیمت نفت 115 دلار

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد: قیمت نفت برنت طی سالهای آینده به ثباتی نسبی می‌رسد اما از سقف ۱۱۵ دلار در ازای هر بشکه یعنی از قیمت ماه ژوئن سال گذشته خود تجاوز نکند.

آژانس بین المللی انرژی در جدید‌ترین گزارش خود درباره چشم انداز تحولات بازار نفت در میان مدت، پیش بینی می کند قیمت نفت برنت طی سالهای آینده به ثباتی نسبی برسد اما از سقف ۱۱۵ دلار در ازای هر بشکه یعنی از قیمت ماه ژوئن سال گذشته خود تجاوز نکند.

 

براساس گزارش این سازمان تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک از جمله ایالات متحده آمریکا روندی صعودی خواهد داشت. پیش بینی شده تولید نفت آمریکا تا سال ۲۰۲۰ به سقف بیش از ۵ میلیون بشکه در روز برسد. میزان تقاضا برای نفت برنت نیز از سال ۲۰۱۶ افزایش خواهد داشت.


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


عربستان وارد جنگ قیمت نفت شد/
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 2:0 | بازدید : 548 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

عربستان وارد جنگ قیمت نفت شد/ فروش نفت ایران به چه قیمتی؟

قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در هفته منتهی به ۲ فوریه با یک دلار و ۵۱ و یک دلار و ۷۶ سنت افزایش به ترتیب به ۴۵ دلار و ۳۰ و ۴۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در هفته منتهی به ۲ فوریه با یک دلار و ۵۱ و یک دلار و ۷۶ سنت افزایش به ترتیب به ۴۵ دلار و ۳۰ و ۴۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید.
قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد اشاره به ۴۴ دلار و ۸۴ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته یک دلار و ۶۴ سنت افزایش یافته است.
حداکثر و حداقل قیمت سبد نفتی اوپک از ابتدای امسال تا ۲ فوریه به ترتیب ۵۲ و ۴۱,۵۰ دلار در هر بشکه بوده است.
قیمت هر بشکه نفت «دبلیو تی آی» و «برنت» نیز در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ۲ فوریه به ترتیب ۳ دلار و ۵۵ و ۵ دلار ۵۴ سنت افزایش یافت و به ۴۹ دلار و ۶۰ و ۵۲ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.
قیمت نفت دوبی و عمان نیز با ۴,۸۴ و ۴.۲۷ سنت افزایش به ترتیب به ۴۹ دلار و ۱۱ و ۴۹ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسیده است.
افزایش اندک قیمت نفت در این روزها موجب شده است تا عربستان اعلام کند نفت خود را به بازار های اسیایی با ۹۰ سنت تخفیف می فروشد که این امر اجازه نخواهد داد قیمت نفت افزایش بیشتری به خود ببیند و در واقع این کار عربستان به توطئه کاهش قیمت نفت دامن می زند.

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


حساب و کتاب بین المللی نفت در دست 2 پاسپورتی ها
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:54 | بازدید : 458 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

حساب و کتاب بین المللی نفت در دست 2 پاسپورتی ها

بر اساس شنیده ها، شریان حساب و کتاب مالی شرکتی که بازوی بازرگانی خارجی نفت کشور محسوب می شود در اختیار فردی است که مجوز اقامت در یکی دیگر از کشورهای جهان را نیز داراست.

 

حساب و کتاب بین المللی نفت در دست 2 پاسپورتی ها

 

به گزارش دیدبان به نقل از پیک نفت ، این روزها با افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به مساله مسئولان 2 پاسپورتی؛ ابعاد تازه ای از حضور افرادی با 2 محل اقامت در ساختارهای مسئولیت کشور روشن می شود.

بر همین اساس ؛ به تازگی گفته شده است که یکی از مهمترین جایگاه های روابط مالی خارجی نفت در اختیار فردی است که علاوه بر پاسپورت ایرانی دارای پاسپورت کشوردیگری نیز هست !

این فرد در مسئولیت مدیرمالی یکی از پراهمیت ترین شرکت های مالی و نفتی است ؛ شرکت مذکور که دفاتر مرکزی آن در اروپای مرکزی و در دامنه کوهستان همیشه برفی آلپ قرار دارد در حقیقت بازوی فروش خارجی نفت و تامین بخش قابل ملاحظه ای از ارز خارجی کشور محسوب می شود و طبیعی است که مسئولیت مدیریت مالی در چنین شرکتی به معنای اشراف بر کلیه مبادلات و  مراودات خارجی نفتی کشور است.

نامبرده با تایید و توصیه یکی از مسئولان ارشد نفت به این سمت منصوب شده است و مورد حمایت جدی او نیز هست ؛ از طرفی بررسی ها نشان می دهد مسئولی که از مدیرمالی یادشده حمایت می کند خود نیز دارای 2 پاسپورت است و چندی است حرف و حدیث درباره  2 پاسپورتی بودن وی نیز نقل محافل شده است.

عملکرد شرکت مذکور به این دلیل که عامل فروش خارجی نفت و یکی از تامین کنندگان اصلی ارز کشور محسوب می شود به صورتی غیرقابل انکار با امنیت مالی کشور گره خورده است و به همین دلیل انتظار می رود افرادی با بالاترین رده های صلاحیت فنی، سلامت مالی و میهن دوستی  در سمت های کلیدی این شرکت منصوب و مشغول به کار شوند.

از سویی دیگر این سئوال جدی مطرح می شود که روایت تلخ حضور مسئولانی 2 پاسپورتی در ساختارهای اقتصادی و نفتی تا کی و تا کجا ادامه خواهد یافت؟ آیا تلاش برای کسب اقامت کشوری دیگر اینقدر برای برخی مسئولان جذاب است؟ افرادی که قرار است در هرم اداری کشور الگوی کارکنان و بدنه مجموعه باشند چه بهشت موعودی در اروپا و امریکای شمالی دیده اند که رنگ پاسپورت های غربی آنها را اغوا می کند؟ و یک سئوال دیگر اینکه آیا سپردن مسئولیت های خطیر کشور  به فردی ایرانی که پاسپورت کشور دیگری را در جیب دارد آیا با مبانی عقل و خرد صحیح است؟


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


غول تورم را بیدار نکنیم
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:46 | بازدید : 743 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

غول تورم را بیدار نکنیم

در بحث هدفمندی شعار «قیمت‌ها را اصلاح کنید، اقتصاد به تعادل می‌رسد» شعار اقتصاددانان نئوکلاسیک است که همه عوامل تغییر در یک جامعه را تنها به اصلاح نظام قیمت‌ها تقلیل داده‌اند.
غول تورم را بیدار نکنیم

 

 

در بحث هدفمندی شعار «قیمت‌ها را اصلاح کنید، اقتصاد به تعادل می‌رسد» شعار اقتصاددانان نئوکلاسیک است که همه عوامل تغییر در یک جامعه را تنها به اصلاح نظام قیمت‌ها تقلیل داده‌اند. اعتقاد اصلی در پس این شعار این است که یک سازوکار خود تنظیمی در جامعه وجود دارد و آن انگیزه کسب نفع شخصی در همه افراد است و قیمت‌ها علائم راهنما برای تنظیم کنش‌ها و واکنش‌های فعالین اقتصادی هستند که موجب بروز تعادل در طرف‌های عرضه و تقاضا در اقتصاد می‌شوند. در پی ایجاد تعادل در بازارها دلیلی برای تغییر در این تعادل و بروز عدم تعادل وجود نخواهد داشت و اصلاحات بعدی قیمت‌ها موجب تعادل‌های بعدی خواهد شد.

 با این منطق آزادسازی قیمت‌ها ضرورت برقراری تعادل‌های اقتصادی و به‌دنبال آن تخصیص بهینه منابع کمیاب رخ خواهد داد. اما تجربه بسیاری از کشورها از جمله تجربه خود جامعه ما بر کاستی‌های جدی این تفکر تاکید دارند. از سال 1368 تا امروز قیمت دلار از 70 ریال به چهار هزار تومان هم رسید اما نه‌تنها هیچ‌یک از تعادل‌های وعده داده شده در اقتصاد ایران تحقق پیدا نکرد بلکه عدم تعادل‌های اقتصادی گسترده‌تر و عمیق‌تر شدند. با شعار اصلاح قیمت حامل‌های انرژی- و با هدف جلوگیری از قاچاق مواد سوختی و توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی که دو مشکل برآمده از دخالت دولت در قیمت‌گذاری بوده‌اند- طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها با هدف آزادسازی قیمت‌ها به تصویب رسید.

 با شروع اجرای این طرح قیمت هر لیتر بنزین از 100 به 400 تومان و درنهایت به هزار تومان افزایش پیدا كرد که امروز با کاهش قیمت نفت تقریبا بنزین مصرفی در ایران به قیمت جهانی محاسبه می‌شود اما یادمان نرفته که پس از گذشت 2 سال از اجرای این طرح این قیمت به حدود هر لیتر 11 سنت کاهش یافت و قاچاق مواد سوختی به شکلی بی سابقه اوج گرفت. بر همین اساس و با در نظرگرفتن قیمت فعلی بنزین در بازار جهانی و همچنین لحاظ کردن شرایط اقتصادی ایران می‌توان گفت که افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی نه تنها به شعله ورتر شدن تورم و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بخش واقعی اقتصاد یا همان تولید و گسترش نابرابری در کشور منجر خواهد شد بلكه برقراری تعادل نیز بسیار دشوار خواهد شد. به‌عبارت دیگر دولت برای برون‌رفت از شرایط فعلی و رهایی از پرداخت نقدی یارانه باید سناریو مشخصی برای حذف یارانه نقدی از چرخه اقتصاد داشته باشد و تا اطلاع ثانوی به فکر بیدار کردن غول تورم نباشد. 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دو امتیاز ویژه به‌جای یارانه‌45‌هزار و500 تومانی
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:12 | بازدید : 592 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دو امتیاز ویژه به‌جای یارانه‌45‌هزار و500 تومانی

دو امتیاز ویژه به‌جای یارانه‌45‌هزار و500 تومانی
 
 
 

چکیده: اگر چه با توافق اخیر دولت و مجلس این گونه به نظر می رسد که سال آینده آغاز تحولی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پایان دادن به بیش از چهار سال توزیع یارانه 45 هزار و 500 تومانی بین بالغ بر 90 درصد از مردم است؛ اما برای یارانه بگیران هم سناریوی دیگری نوشته شده و به جای دریافت یارانه نقدی می توانند از دو امتیاز دیگر برخوردار شوند.

روزهای پایانی بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق یکی از مهمترین مصوبات آن را رقم زد و بالاخره بعد از یک سال، سقف درآمدی برای غربالگری بیش از 76 میلیون یارانه بگیر تعیین شد.

در تبصره (21) قانون بودجه سال جاری مصوب شد که "یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوار‌های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت شود." بر این اساس تاکید شد که مشمولین یارانه نقدی کسانی هستند که مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد.

با این وجود در طول یکسال گذشته و از ابتدای امسال همزمان با اجرایی شدن بودجه 1393سقف درآمدی تعیین نشد و غربالگری یارانه بگیران هم با وجود ثبت نام مجدد متقاضیان به جایی نرسید تا اینکه علی رغم منابع توزیعی 42 هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه بودجه سال 1394 برای پرداخت نقدی و غیر نقدی بین خانوارها در نظر گرفته بود و نشان می داد که یارانه نقدی برای همه متقاضیان حاضر در لیست سازمان هدفمندی بازهم در برنامه های آن قرار دارد، مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در نهایت با توافق انجام شده بین دو قوه بنا بر این شد تا خانوارهای با درآمد ماهانه بیش از 2.5 میلیون تومان از جمع یارانه بگیران حذف شوند.

دراین شرایط با کسر 5000 میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده برای پرداخت نقدی، حدود 37 هزار میلیارد تومان در سال آینده بین مردم در قالب یارانه های 45 هزار و 500 تومانی تقسیم می شود هر چند که هنوز مشخص نیست گروههای دریافت کننده یارانه آنهایی هستند که مجموع درآمد ماهانه خانوار 2.5 میلیون تومان کمتر است و یا برای درآمد سرپرستان خانوارها این رقم تعیین خواهد شد.

دو امتیاز به جای یارانه نقدی

اما درحالی شواهد نشان می دهد برای اینکه 37 هزار میلیارد تومان مصوب برای پرداخت یارانه بین خانوارها کفاف هزینه های آن را بدهد باید حداقل 9 میلیون نفر از سبد 76 میلیونی متقاضیان کنار گذاشته شوند که دولت برای منابع بدست آمده از این محل و حدود 67 میلیون نفر دریافت کننده نیز برنامه دارد.

براین اساس قرار بر این است تا منابع به دست آمده از حذف یارانه بگیران در هر استان صرف همان استان و پیشبرد طرح های عمرانی آن بخش شود.

همچنین در مصوبه کمیسیون تلفیق تعیین شد تا خانوار مشمولین یارانه نیز بتوانند به جای دریافت یارانه نقدی از یارانه سود تسهیلات مسکن تا یک و نیم برابر یارانه نقدی خانوار استفاده کنند.

آن طور که مفتح-سخنگوی کمیسیون تلفیق- توضیح داده این بدان معناست که مثلا کسی که وام مسکن گرفته می‌تواند به جای 18 درصد بازپرداخت وام 14 درصد پرداخت کند و از سود تسهیلات مسکن برخوردار شود.

اما در سال آینده یارانه بگیران انتخابی دیگر را هم به جای دریافت 45 هزار و 500 تومان به ازای هر یک از اعضای خانواده خود خواهند داشت . این در حالی است که در تبصره (21) قانون هدفمندی در بودجه سال بعد به دولت اجازه داده شد تا به جای پرداخت نقدی به خانواده‌های مشمول، اوراق مشارکت با سررسید حداقل سه ساله با نرخ اعلامی بانک مرکزی به متقاضیان ارائه کند.

این در حالی است که تعیین شد تا دولت منابع ناشی از اوراق مشارکت تحویل داده شده را جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پارس جنوبی و سایر حوزه‌های مشترک نفتی و گازی به شرکت تابعه ذی‌ربط وزارت نفت پرداخت کند که البته بازپرداخت اصل و فرع اوراق مشارکت از محل درآمدهای حاصله این حوزه انجام می شود.

بنا بر این گزارش، شاید در نگاه اول بندهای مصوب برای هدفمندی یارانه ها در بودجه سال 1394 در اغلب موارد قانع کننده باشند، اما به طور یقین مهمترین مساله و چالش برانگیزترین بخش آن مربوط به سقف درآمدی تعیین شده و اینکه چگونه قرار است شناسایی درآمد خانوارها با حداقل خطا انجام شود خواهد بود. موضوعی که می تواند با طرح در صحن مجلس، جای بسیاری را برای نقد و بررسی نمایندگان و کارشناسان باز بگذارد.




|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اقتصاد ایران چقدر "دی‌اکسیدکربن" تولید می‌کند؟
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:6 | بازدید : 398 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اقتصاد ایران چقدر "دی‌اکسیدکربن" تولید می‌کند؟

ا گسترش فعالیت‌های اقتصادی و مسابقه کشورها در ثبت نرخ‌های رشد اقتصادی بالاتر، اهمیت محیط زیست و توسعه پایدار در دهه 1970 بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. آشکار شدن آثار منفی تخریب محیط زیست سبب شد تا عزم کشورها برای کاهش مضرات رشد سریع اقتصادی جزم شود. 

بر اساس یکی از نظریات مشهور اقتصادی، ارتباط میان رشد اقتصادی و تخریب محیط زیست، ابتدا مستقیم و سپس معکوس است. طبق این نظریه با افزایش سطح درآمد سرانه، ابتدا تخریب محیط زیست شدت گرفته و در نقطه‌ای به اوج خود می‌رسد. با ادامه رشد اقتصادی، توجه به محیط زیست رفته رفته جدی‌تر شده و سیاست‌های التیام بخش در این زمینه اتخاذ می‌شود.

آیا تخریب محیط زیست را باید به نظاره نشست؟!
سوال اینجاست که آیا این نظریه حتماً باید در کشورهای مختلف محقق شود؟ پاسخ به این سوال با توجه به چند نکته منفی است. اول اینکه اکنون سیاست‌گذاران تمام کشورهای جهان از اهمیت و نقش محیط زیست بر تداوم توسعه آگاه هستند. ثانیاً تجارب کشور‌های توسعه یافته اکنون بی کم‌و‌کاست در اختیار سایرین قرار دارد تا با استفاده از آن، بهترین تصمیمات برای حفاظت از محیط زیست اتخاذ شود. به این دو موضوع، عزم کشورهای توسعه یافته برای کاهش تخریب‌های زیست محیطی در کشورهای در حال توسعه را نیز باید افزود. بسیاری از کشورهای توسعه یافته این انگیزه و امکان را برای بنگاه‌های اقتصادی خود فراهم نموده‌اند تا به جای کاهش آلایندگی در داخل مرزهای خود، بر کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در کشورهای در حال توسعه متمرکز شوند. بنابراین کشورهای جهان اکنون از این امکان برخوردار هستند که به موازات رشد اقتصادی، محیط زیست را نیز از گزند تخریب محافظت نمایند.

آمارها چه می‌گویند؟
دانشگاه ییل «شاخص عملکرد زیست محیطی» را برای کشورهای مختلف جهان محاسبه می‌نماید. از نظر این شاخص که به بررسی سلامت محیط و پایداری محیط زیست در کشورهای مختلف می‌پردازد، ایران جایگاه 83 جهان را در سال 2012 کسب کرده است. در این رده‌بندی کشورهای سوئیس، لوکزامبورگ و اتریش، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند.  

بر اساس اطلاعات آماری بانک جهانی، ایران سیزدهمین کشور جهان از نظر انتشار گاز دی‌اکسید کربن نسبت به تولید ناخالص داخل است. به ازای هر دلار تولید در ایران، نیم کیلوگرم گاز دی‌اکسید کربن منتشر می‌شود که این رقم برای کشورهایی چون عربستان و مالزی 0.4 کیلوگرم، برای ترکیه و عراق 0.3 کیلوگرم، برای شیلی و پاکستان 0.2 کیلوگرم و برای سوئد و هنگ‌کنگ 0.1 کیلوگرم بوده است. اقتصاد ایران در سال 2010 بیش از 7.7 کیلوگرم گاز دی‌اکسید کربن به ازای هر نفر تولید و منتشر نموده است.

آثار خارجی
فعالیت‌های اقتصادی، علاوه بر هزینه‌های مستقیم (مانند هزینه نیروی کار، مواد اولیه و انرژی)، آثار غیرمستقیمی را نیز بر جامعه تحمیل می‌کنند. این آثار می‌تواند مثبت یا منفی باشد. به عنوان مثال هنگامی که فرودگاهی در یک منطقه احداث می‌شود، علاوه بر اثرات مستقیم، آثار خارجی منفی (مانند ایجاد سر و صدا و آلودگی) و آثار خارجی مثبتی (مانند درآمد بیشتر برای رستوران‌ها در آن منطقه) را نیز برای افرادی که هیچ ارتباطی با فعالیت‌های آن فرودگاه ندارند، ایجاد خواهد کرد. 

اغلب فعالیت‌های اقتصادی با آثار خارجی همراه هستند که مهمترین اثر خارجی منفی این فعالیت‌ها، تخریب محیط زیست است. ممکن است بنگاهی ارزش افزوده بالایی نیز ایجاد کند اما همزمان آثار سوء بیشتری نیز بر محیط زیست داشته باشد. یکی از راهکارهای کنترل آثار خارجی، درونی کردن این هزینه‌ها توسط دولت است. یعنی دولت با استفاده از سیاست‌های مختلف سعی می‌نماید هزینه‌هایی که بنگاه بر جامعه تحمیل می‌نماید را به خود بنگاه بازگرداند. مهمترین ابزار دولت برای این منظور، استفاده از مالیات و سوبسید است. 

مالیات‌های زیست محیطی: پرکاربرد در جهان، مغفول در ایران!
مالیات‌های زیست محیطی مهمترین ابزار برای درونی کردن آن دسته از هزینه‌هایی است که بنگاه‌ها بر محیط پیرامون خود وارد نموده و هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند. با وضع این مالیات‌ها، بنگاه هزینه‌های زیست محیطی را در توابع هزینه‌ای خود لحاظ کرده و قیمت محصول تولید بنگاه واقعی‌تر خواهد شد. اما چه نوع مالیات‌های زیست محیطی در کشورهای توسعه یافته به کار گرفته می‌شود؟ 

امسال ردیف خاصی تحت عنوان «درآمد حاصل از جرائم و درآمدهای حاصل از خسارت‌ زیست محیطی» به درآمد‌های بودجه دولت افزوده شده است. دو موضوع در این میان باید مد نظر قرار گیرد. اول اینکه نگاه دولت همچنان به محیط زیست، کسب درآمد از محل تخریب محیط زیست است! در حالی که سیاست دولت باید افزایش هزینه برای فعالیت‌هایی باشد که به نوعی آسیب‌های زیست محیطی ایجاد می‌کنند نه فراهم کردن زمینه‌های تخریب به قصد کسب درآمد. البته نگاهی بر رقم این بخش (15 میلیارد تومان) نیز نشان می‌دهد که دولت حتی قصد جدی برای جریمه افراد خاطی نیز ندارد. 

در اینجا به برخی از مالیات‌های زیست محیطی که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره خواهد شد. این سیاست‌ها غالباً به تناسب اهمیت موضوعات مختلف زیست محیطی برای کشورها، اتخاذ می‌شود.

مالیات بر کربن؛ مهمترین ابزار برای کنترل انتشار گازهای آلاینده توسط بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد. این نوع از مالیات‌ها بر سوخت‌های فسیلی که پس از سوختن منجر به انتشار کربن می‌شود، وضع می‌شود. بر خلاف آنچه در کشور ما در جریان بوده و به این دسته از سوخت‌ها، یارانه نیز اختصاص می‌یابد، کشورهای مختلف برای کاستن از میزان مصرف این حامل‌های انرژی سعی در اخذ مالیات و کاهش مصرف آنها داشته‌اند. البته مالیات بر کربن می‌تواند اشکال دیگری نیز داشته باشد که یکی از انواع مرسوم آن، پرداخت هزینه بابت انتشار گازهای آلاینده می‌باشد.

عوارض گمرکی؛ دولت می‌تواند عوارض گمرکی مربوط به واردات کالاهایی که از آلایندگی و قدرت تخریب بالایی برخوردار هستند را افزایش دهد. 

مالیات بر محصولات طبیعی؛ وضع نرخ‌های مالیات بالاتر بر محصولاتی که از با استفاده از منابع محدود طبیعی (مانند درختان و حامل‌های انرژی) تولید می‌شوند، انگیزه‌های مصرف این قبیل محصولات در جامعه را کاهش و از بین رفتن این منابع را کندتر خواهد کرد.

مالیات بر پسماند‌ها؛ انواع پسماند‌ها (پسماند‌های خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی و غیره) با توجه به اهمیت و خطراتی که می‌تواند برای محیط زیست داشته باشند، هدف مالیات‌های اکولوژیکی هستند.  

مالیات بر کالاها، تکنولوژی‌هایی که آثار خارجی منفی دارند؛ وضع چنین مالیاتی با افزایش قیمت این دسته از کالاها و تکنولوژی‌ها، از میزان مصرف آن‌ها در جامعه کاسته و انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری‌های آتی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

البته باید در نظر داشت که وضع و دریافت مالیات، یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای حمایت از محیط زیست به شمار می‌رود. استفاده از قوانین مختلف تشویقی و تنبیهی، تقویت و حمایت از سازمان غیردولتی و همکاری با کشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد سبز را نیز می‌توان به مجموعه اقداماتی افزود که دستگاه‌های تقنینی و اجرایی به عنوان رسالت سبز خود بر انجام آن موظفند.

آنچه باید بدان امیدوار بود آنکه نهاد‌های دست‌اندرکار با درک اهمیت موضوع، سیاست‌های لازم در این زمینه را تدوین به مرحله اجرا درآورند. موفقیت در این زمینه، علاوه بر حفظ منابع گران‌قیمت و محدود طبیعی و تضمین رشد اقتصادی پایدار، ظرفیت‌های کسب درآمد مالیاتی دولت را نیز فراهم نموده و وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمد نفت را خواهد کاست.

مالیات‌های زیست محیطی بازی دو سر بُرد برای جامعه محسوب می‌شود. دولت در کوتاه‌مدت می‌تواند منابع درآمدی خود را تنوع و از فعالیت‌های اقتصادی مخرب، مالیات دریافت نماید. در بلند مدت نیز این تنبیه اقتصادی منجر به افزایش هزینه تخریب محیط زیست شده و فعالیت‌های مذکور را مسیر نادرست باز خواهد گرداند. 


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بازار 17 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:16 | بازدید : 653 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 بازار 17 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: صنایع پوشاک و نساجی در ایران 25 هزار میلیارد تومان بازار داشته که 17 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پوشاک و مابقی به پارچه و فرش اختصاص دارد.
 
 
بازار 17 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

 

مهدی یکتا گفت: 70 درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به 100 درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود. وی افزود: سالانه 4.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به بازار ایران وارد می‌شود. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود سه میلیون دلار واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی انجام می‌شود. آنها این میزان اندک واردات را به صورت رسمی انجام می‌دهند تا در زمان بازرسی‌ها بتوانند اسناد واردات رسمی را نشان دهند وگرنه نمایندگان رسمی برندهای خارجی هم بخش عمده کالاهای خود را از طریق کانال‌های غیررسمی و قاچاق وارد می‌کنند.

یکتار در توضیح علت رونق قاچاق در بازار پوشاک ایران گفت: به این دلیل که پوشاک، کالای لوکس تشخیص داده شده، تعرفه وارداتش 100 درصد است و هزینه آن در صورت ورود از مبادی رسمی دو برابر می‌شود. در مقابل این تعرفه 100 درصدی، یک شبکه قاچاق قدرتمند وجود دارد که خریدها را از بازارهای ترکیه به ازای هر کیلوگرم 10 دلار در تهران تحویل می‌دهند. یعنی برای هر لباس فقط حدود 35 هزار تومان؛ بنابراین خیلی منطقی است که فعالان این بازار ترجیح دهند کالاهای خود را از کانال‌های غیررسمی وارد کشور کنند چون هزینه‌ها غیرقابل مقایسه است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که باید محل عرضه کالای قاچاق ناامن شود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 12 هزار واحد صنفی تنها در شهر تهران پوشاک عرضه می‌کنند. نهادهای مسئول می‌توانند مقابله با کالای قاچاق را از همین 12 هزار واحد شناسنامه‌دار آغاز و محل عرضه پوشاک قاچاق را ناامن کنند، اما صنف مربوطه حاضر به برخورد با کالای قاچاق و واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالای قاچاق نیست. خوشبختانه با دستور مستقیم وزیر صنعت، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا کمیته‌ای به ریاست قائم مقام وزارتخانه تشکیل شده که مسئولیت ساماندهی واردات این کالا را بر عهده دارد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، ملاحظه‌کاری را کنار بگذارد و حداقل سهم 70 درصدی کالای قاچاق را به 60 درصد کاهش دهد، فضا برای فعالیت تولیدکننده‌های داخلی باز می‌شود. وی در ادامه گفت: برخی فعالیت‌ها و مجوزها در بازار پوشاک به صورت فراقانونی صورت می‌گیرد. اکنون در تهران یک برند خارجی 90 نمایندگی دارد. چرا با این نمایندگی‌های کذایی که همگی مدعی هستند از دفتر فروش دوبی آن شرکت نمایندگی گرفته‌اند برخورد نمی‌شود؟ این بی‌تفاوتی در شرایطی است که تولیدکننده داخلی باید همه مجوز‌ها، محدودیت‌ها و چالش را برای فعالیت تولیدی خود در نظر بگیرد.

یکتا، توزیع و پخش محصول را یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان ایرانی، دانست و گفت: تولیدکننده‌ای که بتواند محصول خود را مستقیم به دست مصرف‌کننده برساند، موفق‌تر خواهد بود. اگر ما بتوانیم به تولیدکنندگان‌مان کمک کنیم که محصولات خود را راحت‌تر و با هزینه کمتری به دست مصرف‌کننده برسانند، فضا را برای عرضه کالای خارجی تنگ کرده‌ایم. کارشناسان معتقدند فروش صحیح در بازارهای داخلی نوعی صادرات است، چراکه برطرف کردن نیازهای داخلی با محصولات تولید داخل، مانع از خروج ارز برای واردات کالاهای خارجی می‌شود.

وی افزود: باید بپذیریم که طی سال‌های گذشته و با رواج آشکار قاچاق پوشاک، این صنعت دچار آسیب شده است چون این صنعت یک صنعت مادر است و صنایع دیگری آن را پشتیبانی می‌کنند. حال که صنعت اصلی ضربه خورده است، صنایع وابسته نیز دچار چالش شده‌اند. نیروهای انسانی و کارشناسان این صنایع هم رفته رفته در حال تحلیل رفتن هستند و روند تربیت نیروهای فنی و کارشناس در این صنعت کند شده است.

یکتا ضمن ابراز تاسف از کاهش میزان صادرات صنعت پوشاک گفت: وقتی یک صنعت ضعیف شود، توان صادراتی خود را نیز از دست می‌دهد. ما در سال 1389 حدود 120 میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که این رقم در حال حاضر تا حدود 40 میلیون دلار کاهش داشته است. این در شرایطی است که ترکیه 20 میلیارد دلار صادرات پوشاک داشته و قصد دارد این رقم را تا سال 2020 به 80 میلیارد دلار برساند. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه گفت: ایرانی‌ها سالانه سه میلیون دست کت و شلوار مصرف می‌کنند. سقف ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی 500 هزار دست است و 2.5 میلیون دست دیگر از خارج تامین می‌شود. چنانچه دولت از تولیدکنندگان تنها در همین بخش حمایت کند، هم حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج نمی‌شود و هم فرصت‌های شغلی جدیدی برای جوانان ایجاد می‌شود.

یکتا به موانع رشد صنعت پوشاک اشاره و اظهار کرد: برندسازی در صنعت پوشاک ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود چراکه تولیدکننده‌ها در ایران اگر از یک حد بزرگتر شوند، در معرض چالش‌ها و مشکلات متعددی از قبیل بیمه، مالیات، مالیات ارزش افزوده و عوارض قرار می‌گیرند. حال آنکه اگر محصولاتشان را در کارگاه‌های بی‌نام و نشان تولید و از طریق شبکه‌های سنتی در بازار توزیع کنند، با هیچ یک از این مشکلات مواجه نمی‌شوند. برای اینکه تولیدکننده‌ها را تشویق کنیم با چراغ خاموش فعالیت نکنند و برندسازی کنند، باید قوانین حمایتی و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر، سازمان‌هایی نظیر تامین اجتماعی و مالیات با سختگیری شدیدی به سراغ شرکت‌های تولیدی و برندهای معتبر می‌روند و آنها را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کنند. اگر دولت به جای این سختگیری‌ها به حمایت از تولیدکنندگان بپردازد و آنها را تشویق کند که به جای تولید کارگاهی به سمت تولید کارخانه‌ای بروند، هم کیفیت پوشاک ایرانی افزایش می‌یابد، هم تولیدات داخلی بیشتر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و هم فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تغییر اولویت‌های وارداتی
جمعه 17 بهمن 1393 ساعت 14:18 | بازدید : 778 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تغییر اولویت‌های وارداتی

تغییر اولویت‌های وارداتی
 

براساس گزارش گمرک، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به‌شکل طومار»، «دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن همراه به استثنای (bts(1+1+1»، «قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری با ساخت داخل به‌جز لاستیک» و «جو به استثنای دانه جو» در حالی اقلام عمده وارداتی را در 10 ماه منتهی به دی 1393 به خود تخصیص داده‌اند که در دوره مشابه سال قبل جزو اولویت‌های وارداتی قرار نگرفتند.

10 قلم عمده وارداتی

در فهرست «واردات به تفکیک اقلام عمده» منتشر شده از سوی گمرک، «دانه گندم خوراکی» رتبه اول اقلام عمده وارداتی در 10‌ماه منتهی به دی ماه را به خود اختصاص داده است. واردات این کالا با رشد ارزشی حدود 81 درصد به 2 میلیارد و 107 میلیون دلار و با رشد وزنی حدود 103 درصد به 6 میلیون و 347 هزار تن در 10 ماه منتهی به دی 1393 رسیده و همچنین سهم ارزشی 4/82 درصد و سهم وزنی 18/46 درصد از کل واردات را در این دوره داشته است. «دانه گندم خوراکی» در دوره مشابه سال قبل رتبه سوم را در 10‌قلم عمده وارداتی به خود اختصاص داده بود. پس از آن «وسایل نقلیه با حجم سیلندر بین 2500-1500 سانتیمتر مکعب» که در 10 ماه منتهی به دی سال 1392 رتبه پنجم اقلام وارداتی را داشته، در دوره مشابه سال جاری رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این کالا با واردات یک میلیارد و 535 میلیون دلار، سهم 3/51 درصد از کل ارزش واردات و با وزن 114 هزار تن، سهم 0/33 درصد از کل وزن واردات را از آن خود کرده است. «وسایل نقلیه با حجم سیلندر بین 2500-1500 سانتیمتر مکعب» در 10 ماه منتهی به دی 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز از نظر ارزشی حدود 66 درصد و از نظر وزنی حدود 65 درصد رشد داشته است. در 10 ماه منتهی به دی 1393 رتبه سوم 10 قلم عمده وارداتی نیز از آن «ذرت دامی» شده است. واردات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 نسبت به همین دوره در سال 92 با رشد وزنی حدود 82 درصد به 4 میلیون و 683 هزار تن و با رشد ارزشی حدود 37 درصد به یک میلیارد و 394 میلیون دلار رسیده است. «ذرت دامی» با اینکه در این دوره 13/62 درصد از وزن کل واردات را به خود اختصاص داده، اما از نظر ارزشی تنها 3/19 درصد را از کل واردات داشته است. «برنج» نیز با نزول 3 رتبه از 10 ماه منتهی به دی 1392 به دوره مشابه امسال، رتبه چهارم در اقلام وارداتی کشور را داشته است. واردات 984 هزار تنی و همچنین یک میلیارد و 195 میلیون دلاری برنج در 10 ماه منتهی به دی 1393 در حالی صورت گرفته است که چندی پیش محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به علت واردات بی‌رویه این محصول به مجلس کشانده شده بود. عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز چندی پیش در راستای واردات برنج پس از دستور منع واردات گفته بود: وزیر نامه نوشتند و دستور منع واردات را دادند؛ اما مقررات گمرک به گونه‌ای است که وقتی کالایی ثبت سفارش شده باشد، نمی‌توانند مانع ورود آن شوند.
واردات برنج در 10 ماه منتهی به دی امسال که سهم 2/86 درصد از وزن کل واردات و سهم حدود 2/74 درصد از ارزش کل واردات را به‌خود اختصاص داده است، از نظر وزنی با کاهش 40/4 درصدی و از نظر ارزشی با کاهش 38/24 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده است.
«کنجاله سویا» نیز که رتبه 5 در اقلام عمده وارداتی در 10 ماه منتهی به دی 1393 را داشته است، نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی با کاهش 18/2 درصدی و از نظر ارزشی نیز با کاهش 25/3 درصدی همراه بوده است. واردات «کنجاله سویا» با وزن یک میلیون و 803 هزار تن و با ارزش یک میلیارد و 77 میلیون دلار، سهم وزنی 5/24 درصدی و همچنین سهم ارزشی 2/47 درصدی را به خود اختصاص داده است. موضوعی که در فهرست اقلام عمده وارداتی در 10 ماه منتهی به دی قابل توجه است، 5 قلم عمده دوم کالاهای وارداتی است که در دوره مشابه سال قبل جزو اولویت‌های وارداتی نبودند. واردات «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به‌شکل طومار» با کسب رتبه 6 اقلام عمده وارداتی در 10 ماه منتهی به دی با رشد وزنی 50 درصدی و با رشد ارزشی حدود 42 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به وزن یک میلیون و 23 هزار تن و ارزش 621 میلیون دلار رسیده است. «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه lcd یا led پلاسما فقط دارای برد آدرس‌دهی» نیز رتبه 7 و «دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن همراه به استثنای bts(1+1+1)» با رشد ارزشی حدود 556 درصدی و رشد وزنی حدود 552 درصدی رتبه 8 اقلام عمده وارداتی را در این دوره به خود اختصاص داده است. پس از آن واردات «قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری ساخت داخل به جز لاستیک» نیز که در 10 ماه منتهی به دی 93 از نظر ارزشی با رشد حدود 217 درصد و از نظر وزنی با رشد حدود 214 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده، رتبه 9 واردات و «جو به استثنای دانه جو» نیز رتبه دهم اقلام عمده وارداتی را به خود تخصیص داده است.

صادرات به تفکیک اقلام

در فهرست اقلام عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 93 «پروپان مایع شده» با ارزش یک میلیارد و 882 میلیون دلار و وزن 2 میلیون و 87 هزار تن نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر رتبه، یک سطح صعود داشته و رتبه اول کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است. صادرات این کالا همچنین در 10 ماه منتهی به دی نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر وزنی حدود 79 درصد و از نظر ارزشی حدود 85 درصد رشد داشته است. «بوتان مایع‌شده» در حالی رتبه دوم کالاهای عمده صادراتی در 10 ماهه اول سال را به خود اختصاص داده است که در دوره مشابه سال قبل رتبه 6 را به خود تخصیص داده بود. صادرات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 با رشد ارزشی حدود 42 درصدی و رشد وزنی حدود 36 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به وزن یک میلیون و 360 هزار تن و ارزش یک میلیارد و 230 میلیون دلار رسیده است. «متانول» نیز در 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری با حفظ رتبه خود نسبت به دوره مشابه سال قبل سومین قلم عمده صادراتی بوده است. صادرات «متانول» با رشد ارزشی حدود 28درصدی به یک میلیارد و 224 میلیون دلار با رشد وزنی حدود 22 درصدی به وزن 3 میلیون و 277 هزار تن رسیده است. صادرات «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصد به‌جز نوع پودری» با کسب رتبه چهارم در اقلام عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 1393 با رشد ارزشی 54 درصدی به یک میلیارد و 173 میلیون دلار و با رشد وزنی حدود 32 درصدی به 735 هزار تن رسیده است. «قیر نفت» که در 10 ماه منتهی به دی 1392 نیز رتبه 5 اقلام عمده صادراتی را داشت، در دوره مشابه امسال نیز همین رتبه را کسب کرد. صادرات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 از نظر وزنی بالغ بر 2 میلیون و 131 هزار تن و از نظر ارزشی یک میلیارد و 89 میلیون دلار بوده است. «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به‌صورت طومار» در حالی رتبه 6 اقلام عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 1393 را به خود اختصاص داده است که در دوره مشابه سال قبل جزو 10 قلم عمده صادراتی نبوده است. صادرات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 از نظر ارزشی برابر 641 میلیون دلار و از نظر وزنی 898 هزار تن بوده است. واردات «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» که رتبه 7 از 10‌قلم عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 93 را به خود تخصیص داده است، از نظر وزنی برابر 74 هزار تن و از نظر ارزشی برابر 611 میلیون دلار بوده است. «اوره حتی به صورت محلول در آب» هشتمین قلم عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی ماه 93 بوده است. صادرات این کالا با رشد وزنی منفی 12/5 درصدی و رشد ارزشی منفی 33/3 درصدی به وزن یک میلیون و 903‌هزار تن و ارزش 605‌میلیون دلار رسیده است. «پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن 94 درصد یا بیشتر» رتبه 9 و «سیمان سفید پرتلند به‌جز رنگ شده به طور مصنوعی» رتبه دهم در فهرست 10 قلم عمده صادراتی منتشر شده از سوی گمرک را از آن خود کرده‌اند.

 

10 قلم عمده صادراتی



ا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پایان دوره سلطه دلار بر اقتصاد ایرانارز
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:39 | بازدید : 624 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پایان دوره سلطه دلار بر اقتصاد ایرانارز

پایان دوره سلطه دلار بر اقتصاد ایران
 
 
 

در پی تشدید دوباره زمزمه ها مبنی بر حذف ˈدلارˈاز مبادلات تجاری ایران، انتظار می رود سلطه این اسکناس پس از دهها سال حضور پرقدرت در سبد ارزی بانک مرکزی و در نهایت اقتصاد ایران از بین برود.

آخرین خبرها حاکی است که ایران در راستای مقاوم سازی نظام تبادلات مالی خارجی و مبادلات تجاری با دیگر کشورها، به سلطه دلار پایان داده و سبدی از ارزهای دیگر را جایگزین آن کرده است.

براساس آمار، 47 کشور دنیا در چارچوب قراردادها و پیمانهای دو و چند جانبه مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها را براساس واحد پول ملی مبادله می کنند به طوری که با تداوم این روند نقش دلار در معاملات جهانی بتدریج کمرنگ تر خواهد شد.

کشور ما نیز به دلیل تحریم های فراوانی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا متحمل می شود از چندی پیش برای حذف دلار یا سایر ارزهای اروپایی از مبادلات بین المللی اقداماتی را انجام داده و توسعه پیمان پولی دوجانبه را مد نظر قرار داده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند: با حذف دلار از مبادلات دوجانبه ما، آمریکا دیگر امکان ردگیری مسیرهای تجاری کشورمان را ندارد و به این وسیله، عملاً می توانیم تحریم ها را با شکست مواجه کرده و به راحتی به فعالیت های اقتصادی بین المللی خود ادامه دهیم.

معاون ارزی بانک مرکزی هم چندی پیش از پیشنهاد اجرای پیمان دو جانبه پولی از سوی ایران به چند کشور خبر داد و گفت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

غلامعلی کامیاب در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی و تجاری خود از دلار استفاده می کنند یا خیر؟، اظهار داشت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

وی با بیان اینکه دلار در مبادلات با هیچیک از کشورهای طرف تجاری ایران استفاده نمی شود، گفت: ایران از ارزهای دیگر از جمله یوان چین، یورو، لیر ترکیه، روبل روسیه و وون کره جنوبی در مبادلات تجاری خود با کشورهای خارجی استفاده می کند.

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه حجم استفاده از دلار در مبادلات ایران خیلی کم است، در پاسخ به این پرسش «آیا این راهبرد براساس اجرای پیمان پولی دو جانبه در دستور کار قرار گرفته است؟» تصریح کرد: پیمان پولی دوجانبه فقط به حذف دلار ختم نمی شود.

البته پیش از این مجلس شورای اسلامی برنامه ای را برای تدوین طرح قراردادها و پیمان های دوجانبه و چندجانبه پولی با دیگر کشورها برای حذف دلار و یورو از مبادلات پولی ایران با همکاری مرکز پژوهش های مجلس تدوین کرده بود.

طرح حدف دلار از چرخه مبادلات از سال 2000 میلادی آغاز شد زمانی که وزرای اقتصاد کشورهای آسه آن + 3 (کشورهای آسه آن به علاوه چین، ژاپن و کره جنوبی) در شهر «چیانگ مای» تایلند گردهم آمدند و به توافقی دست یافتند که منشأ تحولات عظیمی در حوزه ارزی جنوب شرقی آسیا شد؛ مصوبات این اجلاس در قالب «طرح چیانگ مای» یا CMI از سال 2000 تاکنون در این کشورها به اجرا در آمده است. یکی از مهم ترین مفاد «طرح چیانگ مای»، توسعه «پیمان های پولی دوجانبه» برای استفاده از پول های محلی در تجارت بین کشورهای آسه آن + 3 بود تا اثرات پول های پرقدرت جهانی مانند «دلار» و «یورو» در اقتصاد این کشورها کاهش یابد.

در واقع مقاوم سازی سیستم تبادلات مالی خارجی این کشورها در اولویت قرار گرفت و روزبه روز توسعه یافت؛ به گونه ای که هم اکنون ادعا می شود که در جنوب شرقی آسیا ارز غالب وجود ندارد و از همه ارزها در تجارت استفاده می شود.

این پیمان های پولی دوجانبه به دیگر کشورهای جهان نیز تسری یافت. همزمان با اخذ این تصمیم در ایران، گلوبال ریسرچ از برنامه دو کشور روسیه و چین برای حذف «دلار» از مبادلات تجاری خود خبر داد.

سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اقتصاد دنیا با حذف دلار از مبادلات تجاری زیر و رو می شود، گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در بحث تورم و برهم خوردن نظم بازار، نقدینگی سرگردان است که باعث می شود هر روز بازاری نظیر طلا، ارز، مسکن و خودرو تحت تاثیر غلبه تقاضا بر عرضه قرار گیرد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس افزود: نقدینگی اکنون در اختیار افراد منفعت طلب و سودجو است و همین موضوع باعث شده تا با تغییراتی که در نرخ حامل های انرژی رخ داده آنها هم به فکر کسب سود از طریق بر هم زدن تعادل بازار باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کنترل بازار ارز و سکه در اختیار دولت نبوده و همین موضوع باعث شده سودجویان با استفاده از قدرت خرید بالا و ایجاد جو کاذب، تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده و از این آب گل آلود ماهی بگیرند و در این میان مردمی هستند که به دلیل عدم نظارت جامع، کامل و قانونمند بانک مرکزی متحمل متضرر می شوند.

وی بیان کرد: به نظر می رسد اگر خرید و فروش ارز با هدف سودجویی ممنوع و معاملات هم به صورت جدی کنترل می شد این اتفاقات رخ نمی داد، از این رو دولت باید قدرتمندانه وارد صحنه شده و مجلس هم آمادگی دارد که به تمام توان، دولت را یاری کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در واقع بازار ارز و طلا باید در اختیار دولت باشد و اجازه معامله از افرادی که در این بین مبادرت به شکستن نرخ بازار می کنند سلب شود، به طور حتم آنگاه ثبات اقتصادی در بازار آزاد حاکم می شود.

زمانیان دهکردی با بیان اینکه اقتصاد دنیا با حذف دلار از مبادلات تجاری زیر و رو می شود،افزود: همچنین باید تدابیری اتخاذ شود که معامله با هر کشوری، از طریق اسکناس یکی از طرفین صورت گیرد، در آن صورت دلار ارزان و از چرخه اقتصادی کشورها حذف می شود و تاثیر مثبتی برای ایجاد دوستی بین کشورها خواهد داشت.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس در رابطه با نرخ واقعی ارز نیز گفت: طبق قانون بودجه سال۹۳، قیمت هر دلار ۲۶۵۰ تومان بوده و نباید هم بیشتر از این قیمت گذاری شود، البته به عقیده نمایندگان، قیمت ارز باید به کمتر از دوهزار تومان کاهش یابد تا ارزش پول ملی حفظ و از آسیب پایه پولی کشور جلوگیری شود.

یک کارشناس مسایل اقتصادی نیز در خصوص حذف دلار از مبادلات تجاری ایران به خبرنگار ایرنا، گفت: طرح حذف دلار از مبادلات ایران بارها و بارها مطرح شده و دولت ها از سال های پیش خواهان اجرایی کردن آن بوده اند.

محمدحسین فاتحی با تاکید بر اینکه حذف دلار از مبادلات دارای چندین رویکرد است، اظهار داشت: مهمترین مساله این است که با حذف دلار از لحاظ ظاهر اتفاقی در نحوه انجام مبادلات کشور نمی کند.

به گفته وی، با اجرای این طرح ارزش مبادلات را می سنجیم که این سنجش می تواند براساس دلار، یورو و یا حتی ریال باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: کشورهای مبادله گر با اجرای پیمان دوجانبه پولی نه تنها این قدرت را دارند که از ارز کشور ثالث استفاده نکنند بلکه می توانند در مبادلات خود از واحد پولی طرف مقابل و یا کالا استفاده کنند.

فاتحی با تاکید بر اینکه با اجرای پیمان دو جانبه پولی وحذف دلار، فشار بخشی از تحریم ها کاسته می شود؛ افزود: با حذف دلار می توان ها فشارهای اقتصادی را جبران کرد و به همین دلیل بهتر است در بخشی از مبادلات بین المللی از این روش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طرح حذف دلار در برخی از کشورها به دلایل سیاسی و اقتصادی موفق نبوده است، گفت: این طرح در صورتی باید در ایران اجرایی شود که کشور طرف مقابل در مبادلات این تضمین را به ایران بدهد که نوسانات ارزی اندکی داشته باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: اگر نوسانات ارزی کشور مقابل زیاد باشد ایران بخشی از منافع خود را از دست می دهد و به همین دلیل توجه به این امر حائز اهمیت است.

به گفته وی، از آنجا که نوسانات دلار نسبت به سایر ارزها کمتر است، کشورها رغبت بیشتری برای انجام مبادلات با این واحد پولی را دارند.

به هر حال بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، انتظار می رود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم راستا با دیگر کشورها برای کاهش وابستگی سبد ارزی کشور به دلار و یورو تدابیر مناسبی اتخاذ کند و توسعه پیمان های پولی دوجانبه را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 127
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 274
:: بازدید ماه : 1225
:: بازدید سال : 10125
:: بازدید کلی : 130666